dc.description.abstract | Özet
Okul başarısızlığı; öğrencinin gerçek yeteneği ile okuldaki başarısı arasında görülen farklılık olarak tanımlanmaktadır. Okul, çocuğun yaşamındaki ilk toplumsal kurumdur. Bu dönemde çocuk yepyeni bir yaşama başlamış olup, bu süreçte kendinde farklı tutum ve davranışlar geliştirme ihtiyacını hissetmektedir. İlköğretim döneminde anne-baba ve öğretmen tutumları çocuğun okul döneminde başarılı olması ve başarı duygusunu kazanması açısından oldukça önemli işlevlere sahiptir. Okul başarısızlığına en fazla geleneksel anlayışa sahip öğretmen ve ebeveynlerin yanlış yaklaşımları neden olmakta ve sonuçta birçok soruna yol açabilmektedir. Bireyin akademik benlik saygısını, öz-güvenini, kendine olan inancını ve başarı duygusunu zedelemektedir. Sonuçta, hayatın baharında bireylerde, “öğrenilmişlik çaresizlik” duygusu yerleşmektedir. Artık bu çocuklar, yeteneklerini kapasitelerinin altında kullanmaya programlanmışlardır. Bu nedenle başarısızlığın mümkün olduğunca erken fark edilmesi önemlidir. Okul yıllarının ilk dönemlerinde fark edilen başarısızlık, ilköğretim süresince düzeltilmezse, çocuğun tüm okul yaşamını olumsuz etkileyeceği akıldan çıkarılmamalıdır. Bu araştırma, Konya il merkezinde, 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılında Birkent Ses Dershanesi’ne devam eden öğrenciler üzerinde yapılmıştır. Araştırmada Survey yöntemi kullanılmıştır. Araştırma farklı okullarda öğrenimlerine devam eden ve hafta sonları dershaneye gelen, ilköğretim 5.6.7.ve 8. sınıfta öğrenim görmekte olan 132’si erkek, 140’ı kız olmak üzere toplam 272 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Öğrencilerin her birine 44 maddelik “Başarısızlık Nedenleri Anketi” uygulanmıştır. Öğrencilerin başarısızlık nedenleri belirlenerek, okul başarılarını olumsuz etkileyen nedenler tespit edilmiş olup, en yüksekten en düşüğe doğru sıralanmıştır. Başarısızlık nedenlerine genel olarak baktığımızda, “aileden, öğretmenden, bireyin kendisinden, ders içeriklerinden, öğrenme-öğretme yöntemlerinden ve çevresel faktörlerden” kaynaklandığı görülmektedir.
A Study Aimed at Defining The Reasons That Effect The School Success of The Primary School Students Negatively (The Sample of Konya)
Abstract
School failure has been defined as the difference between a student’s real ability and his or her success at school. A school is the first social foundation in a child’s life. In this period the child starts a brand new life and feels the need of developing different attitudes and behaviours in the process. In the primary school period, the attitudes of parents and teachers have quite important functions from the point of view that the child becomes successful and gains the feeling of success in the school period. The reason for failure of a school mostly occurs because of the teachers and parents’ wrong approaches who have traditional understanding and as a result it brings about lots of problems. It gives harm to the individual’s academic self-respect, self-confidence, self-belief and feeling of success. Eventually, at the prime of life, the sensation of “desperation having been learnt” is formed. And so the children in question, are programmed to use their abilities under their capacities. For this reason is is important to discover the failure as soon as possible. We should always remember that if the failure that is noticed at the first periods of school years is not corrected, it effects the child’s whole life negatively. This research has been done on the students studying at Birkent Ses University exam preparatory school in Konya centre in 2011-2012 education year. In the research the method of Survey has been used. The research has been done 132 boys and 140 girls totally on 272 students who study at various primary schools 5th, 6th, 7th and 8th classes and come to the preparatory school at weekends. Each student has been applied a 44 entry “Failure Reasons Survey”. Having been defined the reasons of failure of the students and the resons of negative effects of school failure, they are listed in the order from the highest to the lowest. When we look at the reasons of failure generally we can see that they arise from “family, teacher, individual himself, lesson contents, the methods of learning-teaching and environmental factors”.
Key words: Primary school, school failure, school mental health, interest and talent, learnt despair. | tr_TR |