Kadınların çalışma durumlarına göre temel değerlerin farklılaşması : Bartın ili örneği
Özet
Bu tez çalışmasında, kadınların çalışma durumuna göre temel değerlerin farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Çalışmada ilk önce değer kavramı incelenmiştir. Bununla birlikte kültürel değer kuramları incelenmiştir. Bu kapsamda, Schwartz’ın, aralarında Türkiye’nin de bulunduğu ülkelerden elde ettiği ve kültürel geçerliliği olan “değişime açıklık”, “kendini aşma”, “kendini güçlendirme”, “muhafazakârlık” temel değerler olarak kabul edilmiştir. Çalışmada modern dönem ile bu dönemin getirdiği değişiklikler üzerinde durulmuştur. Modern dönemle birlikte kadınların yaşadıkları değişimler incelenmiştir. Kadınların çalışma hayatına girmelerinin temel değere bakış açılarını değiştirip değiştirmediği araştırılmıştır. Araştırmada karşılaştırmalı yöntem benimsenmiştir. Araştırma 346 örneklem üzerinde test edilmiştir. Örneklemin 213’ü çalışan kadın grubunun 133’ü çalışmayan kadın grubunu oluşturmaktadır. Araştırmamızda; belirtilen “değişime açıklık”, “kendini aşma”, “kendini güçlendirme”, “muhafazakârlık” temel değerleri bu araştırmanın bağımlı değişkeni olmuştur. Çeşitli demografik faktörlerin etkisi kontrol edilerek çalışan ve çalışmayan kadın grupları (bağımsız değişken) arasında bu dört temel değer bakımından istatiksel açıdan anlamlı bir farklılığı olup olmadığı bu araştırmanın temel konusu olmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; çalışan ve çalışmayan kadın grupları, “değişime açıklık”, “kendini aşma”, “kendini güçlendirme”, “muhafazakârlık” temel değerlerinin benimsemesi açısından farklılaşmaktadır. Bu çalışmada çalışan kadın gruplarının “değişime açıklık”, “kendini aşma”, “kendini güçlendirme” temel değerlerini daha fazla önemsediğini, çalışmayan kadınların ise “muhafazakârlık” temel değerini daha fazla önemsediği ortaya çıkmıştır. In this study, whether basic values vary according to the working conditions of women is examined. Primarily, the term ‘value’ is analysed in this study. In addition, the theories of cultural values are studied. In this context, “openness to change”, “conservatism”, “self-enhancement”, and “self-transcendence”, which were obtained from countries including Turkey by Schwartz (1992) and have cultural validity, have been accepted as the basic values. The study urges upon the modern period and the changes which it has brought with itself. The changes which women have had with that modern period are examined. Whether entry of women into business life has changed their perception of basic values is studied. In this study, comparative method is adopted. The study has been tested upon 346 samples. 213 of those women are working while 133 of those comprise of the stay-at-home women group/housewives. Basic values as “openness to change”, “conservatism”, “self-enhancement”, and “self-transcendence” are the dependent values of this research. By getting checked various demographical factors, whether there is a statistically significant difference in terms of those four basic values between working women and housewives has been the primary subject of this study. According to the results of this study, working women and housewives differ in terms of adopting the basic values, “openness to change”, “conservatism”, “self-enhancement”, and “self-transcendence”. This study; it is stated that working women group care much more about the basic values of “openness to change”, “self-enhancement”, and “self-transcendence” while stay-at-home women group care more about the basic value of “conservatism”.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11472/697Koleksiyonlar
- Sosyoloji [28]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..