Yabancı Dil Öğrenme Sürecinde Ders Dışı Katılım, Özerklik ve Gelişim Zihniyetinin İlişkisi: Yapısal Eşitlik Modelleme Yaklaşımı
Abstract
ÖZET:
Bu çalışma, yabancı dil olarak İngilizce öğrenme bağlamında ders dışı İngilizce katılımı, özerk
öğrenme ve gelişim zihniyeti arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırmanın temel amacı, gelişim
zihniyetinin özerk öğrenme ile sınıf dışı İngilizce kullanımı arasındaki ilişkide aracı ve düzenleyici
rolünü analiz etmektir. Bu amaç doğrultusunda, nicel bir yöntem benimsenmiş ve Türkiye’de
İngilizce öğrenen 525 üniversite öğrencisinden toplanan veriler Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM)
aracılığıyla analiz edilmiştir. Katılımcıların özerklik düzeylerini, sınıf dışı İngilizce kullanımlarını
ve gelişim zihniyetine yönelik eğilimlerini değerlendirmek amacıyla geçerliliği kanıtlanmış ölçekler
kullanılmıştır. Bulgular, özerk öğrenmenin sınıf dışı İngilizce kullanımını anlamlı şekilde
yordadığını ve gelişim zihniyetinin bu ilişkide hem aracı hem de düzenleyici bir rol üstlendiğini
ortaya koymaktadır. Bu sonuçlar, gelişim zihniyetine sahip bireylerin özerk davranışlarını ders dışı
ortamlarda anlamlı dil kullanımı yönünde daha etkin şekilde uygulama eğiliminde olduklarını
göstermektedir. Ayrıca, elde edilen veriler, özerklik ve gelişim zihniyetinin geliştirilmesinin,
öğrencilerin motivasyonlarını, dayanıklılıklarını ve bağımsız dil etkinliklerine katılım isteklerini
sürdürmelerine katkı sağladığını ortaya koymaktadır. Araştırma, ders dışı İngilizce katılımını teşvik
etmek adına, öğrencilerin gelişimini ve özerkliğini destekleyen öğrenme ortamlarının
oluşturulmasının önemini vurgulamaktadır. Buna ek olarak, özerklik ve gelişim zihniyetinin
desteklenmesinin, öğrencilerin motivasyonunu sürdürmelerine, dayanıklılıklarını geliştirmelerine ve
ders dışındaki İngilizce etkinliklerine katılımlarını artırmalarına yardımcı olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Bu bağlamda, araştırma, sınıf dışı sürdürülebilir ve anlamlı İngilizce kullanımını
kolaylaştırmak için bu özellikleri teşvik eden öğrenme ortamlarının geliştirilmesi gerekliliğini
vurgulamaktadır. ABSTRACT:
This study examines the relationship among extramural English engagement,
autonomous learning, and a growth mindset within the context of English as Foreign
Language (EFL) learning. It primarily analyzes the mediating and moderating role of
growth mindset on the relationship between autonomous learning and extramural
English engagement. The research adopts a quantitative approach utilizing Structural
Equation Modeling (SEM) to analyze data obtained from 525 university students
studying English in Türkiye. The study uses validated scales to evaluate learners’
degrees of autonomy, engagement with English outside of the classroom, and
their orientation toward a growth mindset. The findings show that autonomous
learning significantly predicts extramural English engagement, and growth mindset
serves as both a mediator and moderator in this connection. These findings indicate
that learners with an increased growth mindset are more likely to use their
autonomous behaviors in meaningful language use beyond formal contexts.
Furthermore, the findings demonstrate that developing autonomy and a growth
mindset helps learners maintain motivation, resilience, and willingness to participate
in independent language activities. The study emphasizes the significance of creating
a learning environment that fosters growth and autonomy to encourage prolonged
English use outside of the classroom. Moreover, the findings show that
fostering autonomy among learners and encouraging a growth mindset help to
maintain motivation, improve resilience, and increase learners’ engagement with
independent English language activities. In this context, the study underlines the
necessity for developing learning environments that promote these characteristics to
facilitate sustained and meaningful English use beyond the classroom.
Collections

DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..