Devlet Kurumlarında Çocuk Bakım Hizmeti Alıp Memuriyete Atanan YADER Üyesi Bireylerin Memuriyet Hayatlarındaki Sosyalleşme Durumları: Bingöl Örneği
Özet
ÖZET:
Bu araştırmanın amacı, Sosyal Hizmet Kurumlarında yetişip, 18 yaşını
doldurdukları için Kurumdan ayrılan gençlerin memuriyet hayatlarıyla
sosyalleşme süreçlerini incelemek ve karşılaştıkları problemleri belirlemek, bu
problemlerin çözümünde YADER’in katkısının ve YADER’den beklentilerinin
neler olduğunu belirlemektir. Çalışma, Kurum bakımı alan bireylerin Bingöl
YADER örneğinden hareketle memuriyet hayatlarındaki sosyalleşmelerini konu
edinmiştir. Bu çalışmanın ana olgusu, Kurumdan ayrılan gençlerin, Kurumda
edindikleri sosyalleşme tecrübelerinin memuriyet hayatlarına yansımalarının neler
olduğu ve iş hayatlarıyla bütünleşme tecrübeleridir. Bu araştırma, nitel araştırma
yaklaşımına uygun olarak tasarlanmıştır. Bu yaklaşımın içerisinde yer alan olgu
bilim çalışması desenine göre desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu,
amaçlı örnekleme türününün homojen örnekleme tekniğine göre seçilen,
Bingöl’de yaşayan, yetiştirme yurtlarından 18 yaşını doldurdukları için ayrılan,
YADER’e üye olan ve bir devlet kurumunda memur olarak çalışan 15 kişi
oluşturmaktadır. Verileri toplama aşamasında nitelikli bilgiler toplamak adına
birbiriyle ilişkili bir dizi faaliyet uygulanmıştır. İlk olarak çalışmanın yürütüleceği
mekan belirlenmiş, ikinci olarak gerekli etik izinler alınmış, değişkenlerin tanımı
yapılmış, katılımcılara sorulmak üzere veri toplamak için yarı yapılandırılmış
görüşme formu geliştirilmiş ve son olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile
veri toplama süreci gerçekleştirilmiştir. Veriler, betimsel analiz yöntemi
uygulanarak analiz edilmiştir. Araştırmada, kurum bakımı alan çocukların büyük
bölümünün ekonomik nedenlerden ötürü kuruma bırakıldıkları, kurum desteğinin
faydasını gördükleri, ailenin çocuklarına verdiği bakımı kurumun tam olarak
karşılamadığı, Kurumun çocuğun aile ihtiyacını gideremediği, çocukların Kuruma
gelişlerinin ilk gecesinde ve ilk günlerinde çok zorlandıkları, bırakılma, yalnızlık ve
özleme bağlı travmalar yaşadıkları, çocukların umumiyetle Kurumdaki çevrelerine
probleme sebep olmadan ancak güçlükle uyum sağlayıp bütünleşebildikleri,
Kuruma yerleştirilmenin çocukların aile ilişkilerine menfî yönde tesir ettiği,
Kurumdan çıkıp memuriyet hayatına başlayanların, çalışma ortamında umumiyetle
mesele yaşamadıkları, bir ötekileşme ile karşılaşmadıkları, kısmen ön yargılı,
ötekileştirici tavır ve davranışlara maruz kalabildikleri, çoğunluğunun iş yerlerinde
amirleri ile problem yaşarken az bir kısmının bir problem yaşamadıkları, YADER
yöneticilerinden daha fazla faaliyet üretilmesinin beklendiği, üyelerin çoğunluğunun
da dernekten bir talepleri olmadığı, derneğe en çok ihtiyaç duyulan dönemin
Kurumdan ayrıldıktan sonra memuriyete atanıncaya kadar olan süre olduğu
sonuçlarına ulaşılmıştır. ABSTRACT:
The purpose of this research is to examine the civil service life and socialization
processes of young people who grew up in Social Service Institutions and left the
Institution because they turned 18, and to determine the problems they face, and to
determine the contribution of YADER in solving these problems and their expectations
from YADER. The study is about the socialization of individuals receiving institutional
care in their civil service lives, based on the example of Bingöl YADER. The main
phenomenon of this study is the reflections of the socialization experiences of young
people who left the Institution on their civil service lives and their experiences of
integration with business life. This research was designed in accordance with the
qualitative research approach. It is designed according to the phenomenology study pattern
included in this approach. The study group of the research consists of 15 people who were
selected according to the homogeneous sampling technique of the purposeful sampling
type, living in Bingöl, leaving the orphanages because they turned 18, being members of
YADER and working as civil servants in a government institution. During the data
collection phase, a series of interrelated activities were implemented to collect quality
information. First, the place where the study will be conducted was determined, secondly,
the necessary ethical permissions were obtained, the variables were defined, a semistructured
interview form was developed to collect data to be asked to the participants,
and finally, the data collection process was carried out with the semi-structured interview
technique. The data was analyzed by applying the descriptive analysis method. In the
research, it was found that most of the children receiving institutional care were left to the
institution for economic reasons, they benefited from the institutional support, the
institution did not fully meet the care given by the family to their children, the institution
could not meet the family needs of the child, the children had a hard time in the first night
and first days of their arrival at the institution, they experienced abandonment, loneliness
and longing. Children generally have difficulty adapting and integrating into their
environment in the institution without causing problems, Placement in the institution has
a negative impact on children's family relationships, those who leave the institution and
start their civil service life generally do not experience problems in the work environment
and do not encounter any marginalization, and have a partially prejudiced, marginalizing
attitude. and behaviors, the majority of them have problems with their superiors at work,
while a small number of them do not experience any problems, YADER managers are
expected to produce more activities, the majority of the members do not have any demands
from the association, the period when the association is needed most is the period after
leaving the Institution until they are appointed to civil service. results have been achieved.
Koleksiyonlar
- Sosyoloji [28]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..