Sürtünme Kaynağı ile Birleştirilmiş AISI 1040/ AISI 304 Çelik Çifti Alaşımlarının Mikroyapı ve Mekanik Özelliklerinin Araştırılması
Özet
ÖZET:
Teknolojinin gelişmesi ve ihtiyaçların artması imalat yöntemlerini etkilemiştir. Sürtünme kaynağı maliyetleri düşürebilmek, performansı artırmak ve tasarım esnekliği için farklı malzemelerin birleştirilmesinde önemli ve etkili bir yöntemdir. Sürtünme kaynağı yöntemi ile farklı parçalar birleştirilebilmektedir.
Bu çalışmada, AISI 304 paslanmaz çeliği ile AISI 1040 karbon çeliklerinin sürtünme kaynağı yöntemi ile birleştirilebilirliği araştırılmıştır. Birleştirme esnasında, kızıl ötesi sıcaklık ölçme cihazı ile kaynak yerlerinin sıcaklık değişimleri ölçülmüştür. Kaynak yapılan deney numunelerinin mikroyapılarını incelemek için SEM, EDS ve XRD analizlerinin yanı sıra mekanik özelliklerini de tespit etmek için çekme ve sertlik testleri yapılmıştır. Sonuç olarak, çekme testi sırasında numunelerin çoğunun sünek kırıldığı makro ve mikroyapı analizleri ile elde edilmiştir.
Bu deneysel çalışmanın sonucunda, benzer olmayan çelik çiftleri sürtünme kaynağı ile başarılı bir şekilde birleştirilebileceği tespit edilmiştir. ABSTRACT:
The development of technology and the increase in needs have affected the manufacturing methods. It is of great importance in combining different materials to reduce costs, increase performance and design flexibility. Different parts can be joined by friction solid state welding, which is one of the solid state welding methods.
In this studies, the compatibility of AISI 304 stainless steel and AISI 1040 carbon steels with friction solid-state welding has been investigated. During the assembly, the temperature changes of the welds were measured with an infrared temperature measuring device. In addition to SEM, EDS and XRD combining to examine the microstructure of the welds, tensile and hardness tests were carried out to determine their mechanical properties. As a result, it was obtained by macro and microstructure analyses that most of the samples were ductile fractured during the tensile test.
As a result of this experimental study, it has been determined that dissimilar steel pairs can be successfully joined by friction welding.
Koleksiyonlar
- Makine Mühendisliği [18]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..