dc.contributor.advisor | Dr. Öğr. Üyesi Hüsnü TURGUT | en_US |
dc.contributor.author | TAŞ, Resul | |
dc.date.accessioned | 2024-06-13T11:49:25Z | |
dc.date.available | 2024-06-13T11:49:25Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/5659 | |
dc.description.abstract | ÖZET:
Tezimizin ana teması Kādî Abdülcebbâr’ın tevhid hakkındaki görüşleri ve
döneminde yaygın olan tevhide aykırı fikirlerin tutarsızlıklarının kritikleri
etrafında şekillenmiştir. Çalışmamızda Kādî’nin yaşamı, mezhep içerisindeki
başat aktörlüğü ve neşretmiş olduğu eserler hakkında bilgi verdikten sonra, tevhid
üzerindeki değerlendirmeleri, zât sıfat ilişkisi hakkındaki düşünceleri ve birden
fazla yaratıcının imkansızlığı üzerinde durulmuştur. Daha sonra Kādî’nin Allah
hakkında caiz olmayan ve bu husustaki eleştirilerine yer verilmiştir. Ayrıca
mütalaa ettiğimiz konular arasında; düalist teorileri savunan ekollere,
antropomorfik inancını benimseyen Yahudilik inancına ve teslis doktrini savunan
Hristiyanlık akidesine yönelik Kādî’nin yöneltmiş olduğu eleştirilere de yer
verilmiştir.
Kādî tevhid düşüncesini Allah’ın zâtından ayrı sıfatların imkânsızlığı üzerine
bina etmiştir. Aksi takdirde zattan ayrı sıfatların kabul edilmesi Allah’ın
vahdaniyetine halel getirecektir. Çalışmamız, Kādî’nin tevhide aykırı görüşlere
yönelik eleştirilerini, belirtilen temel ilkeyi kullanarak sistematik ve çok yönlü bir
şekilde ele almaktadır. | en_US |
dc.description.abstract | ABSTRACT:
The main theme of our thesis is shaped around Qādî Abdülcebâr's views on
monotheism and his criticism of the inconsistencies of ideas contrary to
monotheism that were prevalent in his time. In our study, after giving information
about Kādî's life, his dominant role in the sect and the works he published, we
focused on his evaluations on monotheism, his thoughts on the relationship
between person and attribute and the impossibility of more than one creator. Then,
Kādî's criticisms about God that are not permissible and are included in this regard.
Additionally, among the issues we consider; Qādī's criticisms against schools
advocating dualist theories, Judaism, which embraces anthropomorphic belief, and
Christianity, which advocates the doctrine of trinity, are also included.
Qādī built the idea of monotheism on the impossibility of attributes separate
from the essence of Allah. Otherwise, accepting attributes that are separate from
the person would harm the unity of Allah. Our study deals with Qādī's criticisms
of views contrary to Tawhid in a systematic and versatile way, using the stated
basic principle. | en_US |
dc.language.iso | Turkish | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Kelâm, Tevhid, Şirk, Kādî Abdülcebbâr, Mu’tezile. | en_US |
dc.subject | Kalam, Tawhid, Shirk, Kādî Abdülcebbâr, Mu'tezile. | en_US |
dc.title | Kādî Abdülcebbâr'ın Tevhid Anlayışı | en_US |
dc.title.alternative | Qadi Abdülcebbâr's Understanding of Tawhid | en_US |
dc.type | Master's Thesis | en_US |
dc.contributor.department | Basic Islamic Sciences | en_US |