9-11 Yaş Çocuklarda Oyunlaştırılmış Fiziksel Aktivitelerin Statik ve Dinamik Denge Performansına Etkisi
Özet
ÖZET:
Bu çalışmada, 9-11 yaş aralığındaki ilköğretim öğrencilerine 8 hafta ve haftada 3 gün oyunlaştırılmış fiziksel aktiviteler yaptırılarak statik ve dinamik dengedeki gelişimlerinin gözlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemi; çalışmaya gönüllü olarak katılan 18 denek ve 18 kontrol grubu olmak üzere toplam 36 öğrenciden oluşturulmuştur. Deney grubuna oyunlaştırılmış fiziksel aktiviteler yaptırılmış ve Beden Eğitimi dersi işlenmiştir. Kontrol grubuna ise Beden Eğitimi dersi dışında herhangi bir aktivite yaptırılmamıştır. Çalışmaya 8 hafta devam edilmiştir. Çalışmaya katılan deneklerden egzersiz periyodu öncesi ve sonrasında antropometrik ölçümleri (boy, vücut ağırlığı, BKİ, Kas Oranı, VYY) ile denge (statik ve dinamik) ölçümleri alınmıştır. Yapılan araştırmadan elde edilen verilerin istatistiksel analizini yapmak için Mac Exel ve SPSS programı kullanılmıştır. Veri setinin detaylı değerlendirilmesi için yüzde, ortalama ve standart sapma gibi tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Shapiro-Wilk, Kolmogorov-Smirnov testleri ve çarpıklık ile basıklık değerleri incelenmiştir. Bu kapsamda, George ve Mallery (2010), tarafından belirlenen -2 ile +2 arasındaki çarpıklık ve basıklık değerleri dikkate alınmış ve dağılımın normal olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda, denek ve kontrol grubunun ön-test ve son-test ölçümleri arasındaki farklılıkları belirlemek için Eşleştirilmiş Örnekler t-Testi ve gruplar arası farkları belirlemek için t-Testi kullanılmıştır.
Çalışma sonuçlarına göre; statik dengede olumlu yönde değişimler olmasına rağmen anlamlı farklılıklar tespit edilememiştir. Dinamik denge sonuçlarına baktığımız zaman hem denek hem kontrol grubunun birçok parametrelerinde anlamlı değişimler meydana gelmiştir. Sonuç olarak; oyunlaştırılmış fiziksel aktiviteleri özellikle dinamik denge sonuçlarında pozitif gelişim sağladığı tespit edilmiştir. ABSTRACT:
In this study, primary school students aged 9-11 were engaged in gamified physical activities for eight weeks, three times a week, to observe the development of their static and dynamic balance. The study involved 36 students, divided into an experimental group of 18 and a control group of 18. The experimental group participated in gamified physical activities and regular physical education classes, while the control group only attended regular physical education classes. Measurements of anthropometric data and balance (static and dynamic) were taken before and after the exercise period. Statistical analysis was performed using Mac Excel and SPSS Descriptive statistics, such as percentage, mean, and standard deviation, were used for a detailed evaluation of the data. Tests like Shapiro-Wilk and Kolmogorov-Smirnov, as well as skewness and kurtosis values, were examined. The study followed guidelines by George and Mallery (2010), for skewness and kurtosis values between -2 and +2, confirming a normal distribution. Paired Samples t-Tests and Independent Samples t-Tests were used to determine the differences between pre-test and post-test measurements of the experimental and control groups.
According to the study results, although there were positive changes in static balance, they were not statistically significant. In terms of dynamic balance, significant changes were observed in many parameters for both the experimental and control groups. In conclusion, it was determined that gamified physical activities have a particularly positive impact on dynamic balance.
Koleksiyonlar
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..