Bosu Egzersizlerinin Genç Basketbolcularda Statik ve Dinamik Denge Gelişimine Etkisi
Özet
ÖZET
Bu çalışma, Bingöl Basketbol Gençler Ligi'nde (14-16 yaş) oynayan erkek basketbolcularda bosu egzersizlerinin statik ve dinamik denge gelişimine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini Bingöl ili basketbol kulüplerinde aktif olarak basketbol oynayan ve antrenman planına uygun haftalık 7 saat üzeri antrenman yapan 14-16 yaş arası basketbolcular oluşturmuştur. Çalışmaya gönüllü olarak katılan basketbolcular 15 kontrol ve 15 deneme grubu olmak üzere toplam 30 sporcudan oluşmuştur. Deneme grubuna basketbol antrenmanlarına ilave olarak 30 dakika bosu egzersizleri uygulandı. Çalışma 8 hafta sürdü. Çalışmaya katılan deneklerden egzersiz periyodu öncesi ve sonrasında antropometrik ölçümleri (boy, vücut ağırlığı, BKİ) ile statik ve dinamik denge ölçümleri alındı. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS paket programı kullanıldı. Araştırma verilerinin gruplara göre ön test ve son test dağılımları incelenmiş, dağılımların normalliği ve varyansların homojenliği Mauchly Sphericity Testi ve Levene testi ile belirlendi. Test sonuçlarına göre grup içi bağımlı değişkenlerin karşılaştırılmasında bağımlı iki örneklem (Paired-Sample T) testi yapıldı. Sonuçların anlamlılığı p<0.05 düzeyinde değerlendirildi.
Çalışma sonucunda deneme grubunun 8 haftalık bosu egzersiz programından sonra boy uzunluğu, vücut ağırlığı, beden kitle indeksi ortalama değerlerinde anlamlı farklılık (p>0.05) gözlenmedi. Bosu egzersiz uygulamasının statik ve dinamik denge ölçümlerine ait veri analiz sonuçlarına göre; statik ve dinamik denge değişkenlerinin büyük çoğunluğunda deneme grubunun ön ve son test karşılaştırmalarında p<0.05 düzeyinde anlamlı farklılık bulundu. Kontrol grubu ve gruplar arası karşılaştırmalarda herhangi bir istatistiki farklılığa p>0.05 rastlanmadı. Sonuç olarak; bosu egzersiz uygulanmasının genç basketbolcuların statik ve dinamik denge gelişimlerine olumlu yönde katkı sağlayacağı kanaatine varılmıştır. ABSTRACT
This study was conducted to examine the effects of Bosu exercises on the development of static and dynamic balance in male basketball players aged 14-16 in the Bingöl Youth Basketball League. The study sample consisted of basketball players actively playing in basketball clubs in Bingöl province, who trained for over 7 hours per week according to their training schedule. A total of 30 athletes, 15 in the control group and 15 in the experimental group, voluntarily participated in the study. In addition to basketball training, the experimental group performed 30 minutes of Bosu exercises. The study lasted for 8 weeks. Anthropometric measurements (height, body weight, BMI) and static and dynamic balance measurements were taken from the participants before and after the exercise period. The SPSS software package was used for data analysis. The distribution of research data was examined based on pre-test and post-test for each group, and the normality of the distributions and homogeneity of variances were determined using the Mauchly Sphericity Test and Levene's test, respectively. Dependent two-sample (Paired-Sample T) tests were conducted to compare within-group dependent variables. The significance of the results was evaluated at p<0.05.
The study found no significant differences (p>0.05) in the average values of height, body weight, and BMI after the 8-week Bosu exercise program in the experimental group. According to the data analysis results for static and dynamic balance measurements, significant differences p<0.05 were observed in the majority of static and dynamic balance variables between the pre-test and post-test comparisons in the experimental group. No statistical differences were found p>0.05 between the control group and the groups in intergroup comparisons. Consequently, it was concluded that the implementation of Bosu exercises would positively contribute to the static and dynamic balance development of young basketball players.
Koleksiyonlar
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..