Show simple item record

dc.contributor.authorArslan, Şermin
dc.date.accessioned2014-11-21T11:56:22Z
dc.date.available2014-11-21T11:56:22Z
dc.date.issued2014-11
dc.identifier.citationArslan, Ş. (2014) : "Effect of language learning strategies on reading comprehension"tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11472/535
dc.description.abstractBu çalışma, dil öğrenme stratejilerinin okuma becerisi üzerine etkisini araştırmaktadır. Bu amaçla, katılımcıların dil öğrenme strateji kullanımları ile okuma anlama becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışmada yaş, cinsiyet ve önceki İngilizce deneyimlerinin katılımcıların strateji kullanmaları üzerine etkisi olup olmadığı da araştırılmıştır. Çalışma verileri 140 Bingöl Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencisinden okuma testi ve ikinci dil olarak ya da yabancı dil olarak İngilizceyi öğrenen öğrencilere yönelik olarak hazırlanmış Oxford’un (1990) Dil Öğrenme Strateji Envanteri uygulanarak elde edilmiştir. Okuma testi, öğrencileri yeterlilik düzeylerine göre gruplama amacıyla kullanılırken strateji envanteri öğrencilerin dil öğrenme strateji kullanımları ile ilgili veri elde etmek amacıyla uygulanmıştır. Elde edilen veriler, tanımlayıcı istatistikler ve istatistik analiz yöntemi ki-kare testi yoluyla analiz edilmiştir. Nicel verilerin istatistiksel analizleri genel strateji kullanımı ile öğrencilerin okuma anlama performansları arasında önemli bir ilişkinin olmadığını ortaya koymuştur. Diğer yandan, bilişsel stratejilerin başarılı öğrencileri başarısız olanlardan ayırmada etkili olduğu belirtilmiştir. Ayrıca, her bir strateji maddesinin ayrı ayrı incelenmesi sonucunda 50 maddenin 7’sinin öğrencilerin başarı düzeylerinde etkili olduğu saptanmıştır. Diğer 47 maddenin örencilerin başarı düzeylerine herhangi bir etkisinin olmadığı rapor edilmiştir. Ayrıca, katılımcıların alt grup strateji kullanımları arasında farklılıklar gözlenmiştir. Bilişsel stratejilerin başarılı grup tarafından daha çok kullanılmıştır. Telafi stratejileri her iki grup tarafından en fazla tercih edilirken, duyuşsal stratejilerin en az tercih edildiği belirlenmiştir. Bunun dışında, strateji kullanımı ile yaş ve cinsiyet arasında her hangi bir ilişki bulunmazken strateji kullanımı ile önceki İngilizce deneyimi arasında ters yönde bir ilişkinin olduğu kaydedilmiştir.tr_TR
dc.description.abstractThis study investigates the effect of language learning strategies on reading comprehension of learners. For this purpose, language learning strategy use and preferences of participating students as well as the relationship between strategy use and reading comprehension performances of participants were examined. The study also investigates whether variables age, gender and duration of English study had an effect on learners’ choice and use of language learning strategies. The data were obtained from 140 English Language and Literature students at Bingol University, applying a reading comprehension test and Oxford’s (1990) SILL for SL/FL learners. The reading comprehension was used to determine students’ proficiency level, while the other test was used to specify the strategies learners use. The data collected were analysed via descriptive statistics (mean, standard deviation, percentage) and the statistical analysis Chi Square test. The results of the quantitative data revealed no significant relationship between overall strategy use and reading comprehension performances of learners, although high proficiency learners were noted to use strategies more frequently than their less proficient peers. On the other hand, cognitive strategies were found to be predictor of success among students. Besides, the analysis at individual strategy item level showed that there was a statistically significant relationship between 7 strategies (out of 50) and proficiency level of students. Remaining 43 strategies were not found to correlate with the reading proficiency level. Learners also varied in using subgroup strategies: cognitive strategies were used more by high proficiency level students than their less proficient peers. Both high and low level students reported to use compensation strategies at highest frequency levels, while affective strategies were noted to be used the least. Besides, strategy use did not correlate significantly with either age or gender. On the other hand, a negative correlation between duration of study and strategy use was reported in the study.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherBingöl Üniversitesitr_TR
dc.subjectDil Öğrenme Stratejileritr_TR
dc.subjectOkuma Becerisitr_TR
dc.subjectEtkili Faktörlertr_TR
dc.subjectLanguage Learning Strategiestr_TR
dc.subjectReading Comprehensiontr_TR
dc.subjectinfluential variablestr_TR
dc.titleEffect of language learning strategies on reading comprehensiontr_TR
dc.typemasterThesistr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record