Rising use of internet and its impact on Iraq - Erbil marketing industry
Özet
Marketing and advertising industry has changed with the appearance of the Internet. Traditional marketing tools are aimed at the broad audience who watch TV, read newspapers, magazines and listen to the radio. Internet has attracted a growing number of people who are becoming targets of advertising agencies. The goal of the study is to evaluate the impact of growth of Internet users on the revenue for the big marketing companies in the Iraq - Erbil of. Furthermore; to assess whether this new marketing tool will have a crowding out effect on the traditional instruments of advertising. This goal has been achieved by using statistical and primary data collection methods of regression analysis. In this research study the empirical investigation has shown that online advertising also stands out among traditional marketing tools such as Broadcast TV and magazines in terms of faster growth of spending. However, no crowding out effect has been found since the spending on online advertising predominantly had positive correlation with spending on other marketing tools. Recommendations are made to marketers use the statistics of Internet users to plan online advertising expenditures. İnternetin ortaya çıkışı ile birlikte pazarlama ve reklam endüstrisinde değişiklikler meydana gelmiştir. Geleneksel pazarlama araçları, TV izleyen, gazete, dergi okuyan ve radyo dinleyen geniş kitleye yöneliktir. İnternet, reklam ajanslarının hedefi haline gelen insan sayısında büyük bir artış gerçekleştirmiştir. Bu çalışmanın amacı, internet kullanıcısı sayısındaki artışın Irak - Erbil Bölgesi'ndeki büyük pazarlama şirketlerinin gelirleri üzerindeki etkisini değerlendirmektir. Bunun yanı sıra; bu yeni pazarlama aracının geleneksel reklam araçları üzerinde bir etkiye sahip olup olmadığını değerlendirmek de bu çalışmanın amaçları arasında yer almaktadır. Bu amaca, regresyon analizinin istatistiksel ve birincil veri toplama yöntemleri kullanılarak ulaşılmıştır. Bu araştırma çalışmasında ampirik araştırma, çevrimiçi reklamcılığın TV yayıncılığı ve dergiler gibi geleneksel pazarlama araçları arasında harcamaların daha hızlı büyümesi açısından ön plana çıktığını göstermiştir. Bununla birlikte, çevrimiçi reklam harcamalarının ağırlıklı olarak diğer pazarlama araçlarına yapılan harcamalarla pozitif korelasyon içerisinde olduğundan, herhangi bir kalabalık yaratma etkisi bulunmamıştır. Pazarlamacılara, çevrimiçi reklam harcamalarını planlamak için İnternet kullanıcılarının istatistiklerini kullanmaları tavsiye edilir.
Koleksiyonlar
- İşletme [95]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..