The role of television on children's socializations process
Özet
The aim of this study is to investigatae and analyze the role of televesion in child scoilaization process. The importance of the reseacrh paper can be realized in its model as it shows the role of televsion on Salafi family children camparing to non Salafi children. It can be classified as the first attempt of its kind in the region. The research community is Iraqi Kurdistan. It has included 200 children between the ages of nine to twelve years. The participants have divided into Salafi and Non-Salafi children. It shows the role of television in that process and compares that role in Salafi and Non-Salafi families. The television impacts are stronger on Non-Salafi children comparing to Salafi as the Salafi families do not allow their children to watch all the television programs. Also the watching period is shorter in Salafi families while the Non-Salafi families do not control the watching period and television programs. According to the results and academic analysis, the weak educational programs in general and family education in particular have caused wasting too much time of children in both types of families. That is a big obstacle for child socialization process as it differentiates between the normal socialization and a socialization which is the result of unorganized watching television. Television is considered as an effective tool or actor of socialization process but that does not confirm its constant effectiveness. Despite the fact that watching television has positives impacts on child socialization but the negative impacts are greater especially in causing gender discrimination and poor school performance. Furthermore, children who watch all television programs imitate the television heroes, which make them to be aggressive and violent. Bu çalışmanın amacı, televizyonun çocuk sosyalleşme sürecindeki rolünü araştırmak ve analiz etmektir. Araştırma makalesinin önemi, selefi aile çocuklarında televizyondaki rolünün hiçbir Selefi çocuğuna kıyasla gösterilmemesi nedeniyle modelinde gerçekleştirilebilir. Bölgede kendi türünün ilk teşebbüsü olarak sınıflandırılabilir. Araştırma topluluğu Irakın Kürdistanı. Dokuz ila oniki yaş arasında 200 çocuğu kapsıyor. Katılımcılar Selefi ve Selefsiz olmayan çocuklara ayrıldı. Bu süreçte televizyonun rolünü gösterir ve Selefi ve Selefsiz ailelerde bu rolü karşılaştırır. Selefi aileleri çocuklarına tüm televizyon programlarını izlemelerine izin vermediğinden, televizyon etkileri Selefsiz çocuklar için Selef'e kıyasla daha güçlüdür. Ayrıca Selefi ailelerinde izleme süresi daha kısadır, Selefsiz aileler ise izleme periyodunu ve televizyon programlarını kontrol etmemektedir. Sonuçlara ve akademik analizlere göre genel olarak zayıf eğitim programları ve özellikle aile eğitimi, her iki ailede de çok fazla zaman harcıyor. Bu normal toplumsallaşma ile örgütsüz televizyon izlemesinin sonucunda ortaya çıkan bir toplumsallaşma arasında farklılık yarattığı için, çocuk sosyalleşme süreci için büyük bir engel teşkil etmektedir. Televizyon, sosyalizasyon sürecinin etkili bir aracı ya da aktörü olarak görülmekle birlikte, bunun sürekli etkinliğini teyit etmemektedir. Televizyon izlemenin çocuk sosyalleşmesi üzerinde olumlu etkileri olduğu halde, olumsuz etkiler özellikle cinsiyet ayrımcılığına ve okul başarısızlığına neden olurken daha fazladır. Ayrıca, tüm televizyon programlarını izleyen çocuklar, saldırgan ve şiddetli olmasını sağlayan televizyon kahramanlarını taklit ediyorlar.
Koleksiyonlar
- Sosyoloji [28]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..