dc.description.abstract | Okul basarısızlıgı, ögrencinin gerçek yetenegi ile okul basarısı arasında görülen
farklılık olarak tanımlanmaktadır. Okul basarısını etkileyen degisik faktörler vardır. Okul
basarısızlıgı, bireyin kendisinden kaynaklanabilecegi gibi, ailesinden, okulundan ve diger çevresel faktörlerden de kaynaklanabilmektedir. Etkili bir okul, birey ve toplumun egitsel ihtiyaçlarını en üst düzeyde gerçeklestirmeyi kendisine ilke edinen okuldur. Günümüzde artık geleneksel egitim anlayısı olan ögretmen merkezli ve ezbere dayalı egitimler, bireyin ve toplumun ihtiyaçlarına cevap verememektedir. Bunun yerine, birey (ögrenci) merkezli, uygulamalara dönük, bireyin ilgisini çeken ve yeteneklerine uygun olan, gereksinimlerine cevap veren, bireyin bütün gelisim özelliklerini dikkate alan, arastırmaya ve proje üretmeye dayalı olan ögretim programları önem kazanmıstır. Aksi durumda, birçok ortaögretim ögrencisi uygulanan yanlıs egitim politikalarının kurbanı olarak basarısız olmakta ve ögrenimlerini yarıda bırakmaktadırlar. Bu durum, erken yaslarda suça bulasmak gibi beraberinde birçok olumsuz sonuçlar dogurmaktadır.
Bu arastırma, Bingöl il genelinde, 2011-2012 ögretim yılında 13 ortaögretim okulunda
en az 3 desten basarısız olan 9.10.11.ve 12. sınıflarda ögrenimlerine devam eden 652 erkek 332 kız olmak üzere toplam 984 ögrenciye uygulanmıstır. Arastırmada Survey (tarama) yöntemi kullanılmıstır. Katılımcılara 22 maddelik “Basarısızlık Nedenleri Anketi” ölçegi uygulanmıstır. Elde edilen veriler önce Excel programına aktarılarak frekansları ve
yüzdelikleri çıkarılmıstır. Daha sonra çıkan sonuçlara göre, genel bir sıralama yapılmıstır.
Arastırma bulgularına genel olarak baktıgımızda, erkek ögrencilerde ilk 5 madde söyle
sıralanmıstır: 1.“Bazı derslere karsı yetenegimin (istidatımın) olmamasından %61.7” ;
2.“Verimli ders çalısma yöntemlerini bilmedigimden %58.3 ; 3.“Çalıstıgım halde
yapamadıgımdan %51.7” ; 4. “Basaramayacagım derslere çalısmak istemedigimden %50.6” ; 5.”Bazı derslerde tekrar ve alıstırma yapılmadıgından %49.0” çıkmıstır. Kız ögrencilerde ise basarısızlık nedenleri olarak ilk 5 madde su sekilde çıkmıstır: 1.“Verimli ders çalısma yöntemlerini bilmedigimden %65.1 ; 2. “Çalıstıgım halde yapamadıgımdan %59.3” ; 3.“Bazı derslere karsı yetenegimin olmamasından %55.2”; 4.”Basaramayacagım derslere çalısmak istemedigimden %50.1”; 5.“Sınavlarda çok heyecanlıgımdan %50.0” olarak çıkmıstır. | tr_TR |