Show simple item record

dc.contributor.advisorGüven, Mehmet
dc.contributor.authorSaeed, Jawad Sadq
dc.date.accessioned2018-03-26T06:22:46Z
dc.date.available2018-03-26T06:22:46Z
dc.date.issued2018-01-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11472/1166
dc.description.abstractThis study aimed at determining the importance of the electronic commerce effect on improving accounting information system in the companies of Erbil, Kurdistan region of Iraq. Additionally,it alsoseeks to achieve identification of the concept of e-commerce and AIS, Clarifying the nature of electronic commerce and its relationship to the work of the AIS, the relation e-commerce on accountingand to determine the effects of electronic commerce on the accounting information system. that A questionnaire was designed and distributed to accounting managers, commercial managers, financial managers, accountant, financial auditor in the companies. The targeted population size for the study is 110 employees.After collecting the necessary data, the researcher used (SPSS) for analyzing the collected data and other statistical methods through descriptive methods. The results of the study showed that using e-commerce effects contributes to the development AIS, and the using of Electronic commerce has effects on the components and properties AIS and a positive relationship between e-commerce and accounting information system is found to be available. Finally, e- commerce provides an appropriate accounting information for the decision makers and it helps to categorize data accurately. In general, there is a large impact on the usage.tr_TR
dc.description.abstractBu çalışma, Irak'ın Kürdistan bölgesi olan Erbil'deki şirketlerde muhasebe bilgi sisteminin geliştirilmesine elektronik ticaret etkisinin önemini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Buna ek olarak, e-ticaret ve AIS kavramının tanımlanmasını, elektronik ticaretin doğasını ve AIS'in çalışması ile olan ilişkisini açıklamak, muhasebe ile ilgili e-ticaret ilişkisi ve elektronik ticaretin muhasebe üzerindeki etkilerini belirlemek için alsoseeks'leri bilgi sistemi. Bir anket tasarlanmış ve muhasebe yöneticilerine, ticaret müdürlerine, finansal yöneticilere, muhasebecilere, finansal denetçi firmalara dağıtılmıştır. Araştırmada hedeflenen kitle 110 kişidir. Gerekli verileri topladıktan sonra, araştırmacı, kullanılan verileri ve diğer istatistiksel yöntemleri tanımlayıcı yöntemlerle analiz etmek için kullanmıştır (SPSS). Çalışmanın sonuçları, e-ticaret etkilerinin, AIS gelişimine katkıda bulunduğunu ve elektronik ticaretin kullanılmasının, AIS bileşenleri ve özellikleri üzerinde etkili olduğunu ve e-ticaret ile muhasebe bilgi sistemi arasında olumlu bir ilişki bulunduğunu ortaya koymuştur. Son olarak, e- ticaret karar vericiler için uygun bir muhasebe bilgisi sağlar ve verileri doğru bir şekilde sınıflandırmaya yardımcı olur. Genel olarak, kullanım üzerinde büyük bir etkisi vardır.tr_TR
dc.language.isoEnglishtr_TR
dc.publisherBingol University, Intitute of Social Sciences
dc.subjectmuhasebetr_TR
dc.subjectelektronik ticarettr_TR
dc.subjectbilgitr_TR
dc.subjectsistemtr_TR
dc.subjectmuhasebe bilgi sistemitr_TR
dc.subjectaccountingtr_TR
dc.subjectelectronic commercetr_TR
dc.subjectinformationtr_TR
dc.subjectsystemtr_TR
dc.subjectaccounting information systemtr_TR
dc.titleThe electronic commerce effects on improving accounting information system (Erbil as a case study)tr_TR
dc.title.alternativeElektronik ticaretin muhasebe bilgi sistemini geliştirmeye etkisi (Erbil örneği)tr_TR
dc.typeMaster's Thesistr_TR
dc.contributor.departmentBusiness Administration


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record