• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • 2.Enstitüler / Institutes
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • İşletme 
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 2.Enstitüler / Institutes
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • İşletme 
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The electronic commerce effects on improving accounting information system (Erbil as a case study)

Thumbnail
View/Open
Tez (2.452Mb)
Date
2018-01-01
Author
Saeed, Jawad Sadq
Metadata
Show full item record
Abstract
This study aimed at determining the importance of the electronic commerce effect on improving accounting information system in the companies of Erbil, Kurdistan region of Iraq. Additionally,it alsoseeks to achieve identification of the concept of e-commerce and AIS, Clarifying the nature of electronic commerce and its relationship to the work of the AIS, the relation e-commerce on accountingand to determine the effects of electronic commerce on the accounting information system. that A questionnaire was designed and distributed to accounting managers, commercial managers, financial managers, accountant, financial auditor in the companies. The targeted population size for the study is 110 employees.After collecting the necessary data, the researcher used (SPSS) for analyzing the collected data and other statistical methods through descriptive methods. The results of the study showed that using e-commerce effects contributes to the development AIS, and the using of Electronic commerce has effects on the components and properties AIS and a positive relationship between e-commerce and accounting information system is found to be available. Finally, e- commerce provides an appropriate accounting information for the decision makers and it helps to categorize data accurately. In general, there is a large impact on the usage.
 
Bu çalışma, Irak'ın Kürdistan bölgesi olan Erbil'deki şirketlerde muhasebe bilgi sisteminin geliştirilmesine elektronik ticaret etkisinin önemini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Buna ek olarak, e-ticaret ve AIS kavramının tanımlanmasını, elektronik ticaretin doğasını ve AIS'in çalışması ile olan ilişkisini açıklamak, muhasebe ile ilgili e-ticaret ilişkisi ve elektronik ticaretin muhasebe üzerindeki etkilerini belirlemek için alsoseeks'leri bilgi sistemi. Bir anket tasarlanmış ve muhasebe yöneticilerine, ticaret müdürlerine, finansal yöneticilere, muhasebecilere, finansal denetçi firmalara dağıtılmıştır. Araştırmada hedeflenen kitle 110 kişidir. Gerekli verileri topladıktan sonra, araştırmacı, kullanılan verileri ve diğer istatistiksel yöntemleri tanımlayıcı yöntemlerle analiz etmek için kullanmıştır (SPSS). Çalışmanın sonuçları, e-ticaret etkilerinin, AIS gelişimine katkıda bulunduğunu ve elektronik ticaretin kullanılmasının, AIS bileşenleri ve özellikleri üzerinde etkili olduğunu ve e-ticaret ile muhasebe bilgi sistemi arasında olumlu bir ilişki bulunduğunu ortaya koymuştur. Son olarak, e- ticaret karar vericiler için uygun bir muhasebe bilgisi sağlar ve verileri doğru bir şekilde sınıflandırmaya yardımcı olur. Genel olarak, kullanım üzerinde büyük bir etkisi vardır.
 
URI
http://hdl.handle.net/11472/1166
Collections
  • İşletme  [98]





Creative Commons License
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 



| Politika | Rehber | İletişim |

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV