Show simple item record

dc.contributor.authorDÖNER, Naim
dc.date.accessioned2016-07-25T10:47:34Z
dc.date.available2016-07-25T10:47:34Z
dc.date.issued2016-04
dc.identifier.urihttp://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/1033
dc.description.abstractŞia’nın en önemli kolu sayılan İsmâiliyye, on iki asır boyunca azınlık bir mezhep olarak varlığını sürdürmüştür. Bu mezhep müntesipleri, özellikle Abbasî halifeleri ve Selçuklu sultanlarının eziyetlerine eziyetlerine maruz kalmıştır. Sadece Fatımîler hilafeti döneminde; İsmâiliyye, güçlü bir devletin resmi mezhebi haline gelmiş ve bu dönemde İsmâilîler, mezhebi özgürlükten yararlanmışlardır. İsmâiliyye Ca‘afer Sadık’ın büyük oğlu İsmâil’in oğlu Muhammed bin İsmâil’e bağlı kalarak imametin onların hakkı olduğuna inanlara verilen addır. Abbasi ve Selçuklu yöneticilerin teşvikiyle Ehl-i sünnet âlimleri, İsmâilî karşıtı risaleler tedvin etmişlerdir. Abbasî halifesi el-Mustazhir (487-512/1094- 1118)’in isteğiyle Gazzâlî (ö.505/1111) Fedâihu’l-Batıniyye ve Fedâilu’l-Mustazhiriyye olarak adlandırılan İsmâilî karşıtı bir risale yazmıştır. Gazzâlî, İsmâilîlerin en önemli nazariyesi olan “Masum İmam öğretisi”nin zarurî olduğu yolundaki düşüncesini sert bir şekilde eleştirmiştir. Gazzâlî’den yüz yıl sonra Yemen’de, İsmâilî dâî Ali bin Muhammed el-Velid (ö. 612-1215) Dâmiğu’l-Bâtıl ve Hatfu’l-Munâdil adında bir eser yazarak Gazzâlî’nin iddialarına cevap vermiştir.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publishere-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisitr_TR
dc.subjectİsmâiliyye, Batıniyye, Şia, Gazzâlî, Fedâihu’l-Batıniyye.tr_TR
dc.titleGAZZÂLÎ VE İSMÂİLİYYEtr_TR
dc.typeOthertr_TR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record