dc.contributor.author | Kırkız, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2016-06-27T13:08:33Z | |
dc.date.available | 2016-06-27T13:08:33Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/1000 | |
dc.description.abstract | Emevî ve Abbâsî'lerden sonra h.358 yılında Mısır'a hâkim olan Fatımiler 259-
362 yılları arasında el-Ezher camisini inşa etmiştir. Kısa bir müddet sonra burası
halkı Şialaştırmak için ders halkaları merkezi haline gelmiştir. Eyyûbiler döneminde
Şi‘a düşüncesini çürütmek için, el-Ezher, alternatif medreselerle zayıflatılmıştır.
Memluk’ler zamanında eski etkinliğine yeniden kavuşturulan el-Ezher
Osmanlı döneminde eğitim bağlamında fazla ilerleme kaydedememiştir. 1805 yılında
Mehmet Ali’nin Mısır’a vali olmasından itibaren el-Ezher âlimleri tecdit hareketine
öncülük etmiştir. Bu âlimler, aynı zamanda 1826’da Avrupa’ya gönderilen
hoca ve öğrencilerin içinde yer almışlardır. Mısır’da 1872'den başlayarak
1930’a kadar kapsamlı bir yenilenme hareketi görülmüştür. Bu yenilenmeden el-
Ezher dolaylı olarak etkilenmiştir. 1930 yılından itibaren klasik medrese formundan
modern okul ve fakülte düzenine geçmiştir. Dini program içerikli üç fakülteyle
başlayan el-Ezher, zamanla yeni fakülteler bünyesine ekleyerek 58 fakülte
ve 25 araştırma merkezi haline gelmiştir. . Günümüzde 115 ayrı devletten
Müslüman öğrenci kabul eden 15883'ü yabancı olmak üzere 310392 öğrenciye
eğitim veren dünyanın en büyük üniversitelerinden biridir. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | DİNBİLİMLERİ AKADEMİK ARAŞTIRMA DERGİSİ | tr_TR |
dc.subject | el-Ezher, üniversite, eğitim-öğretim, Fustât, tecdit, ezbercilik | tr_TR |
dc.title | EL-EZHER ÖZELİNDE KLASİK ve MODERN EĞİTİM | tr_TR |
dc.type | Article | tr_TR |