Lise Öğrencilerinde Dijital Oyun Bağımlılığı ile Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Arasındaki İlişkinin Araştırılması
Özet
ÖZET:
Bu çalışmada lise öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ile fiziksel aktivitiye katılım
motivasyonları arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmaya Bingöl
ilinde lisede öğrenim gören basit-rastgele örneklem seçimiyle seçilmiş 682 öğrenci
gönüllü katılım sağlamıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak kişisel bilgi
formu, dijital oyun bağımlılığı ölçeği ve fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizi için IBM SPSS (Statistical Package for the
Social Sciences) istatistik paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde ikili
grupları karşılaştırmada bağımsız örneklemler t-testi, ikiden fazla olan grupların
karşılaştırmasında One-Way ANOVA analizi ve değişkenler arasındaki ilişkinin
yönümü belirlemek için Pearson Kolerasyon analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen
bulgulara göre erkek öğrencilerin dijital oyun bağımlılık düzeyleri kız öğrencilere göre
anlamlı ve yüksek çıkmıştır. 13-15 yaş aralığında olan öğrencilerin fiziksel aktiviteye
katılım motivasyonlarının yüksek olduğu görülmektedir. Spor yapan öğrencilerin
fiziksel aktiviteye katılım motivasyonlarında bireysel nedenlerinin anlamlı ve yüksek
olduğu görülmektedir. Günlük 7 saat ve üzeri akıllı telefon, bilgisayar veya tablet
kullanan öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin anlamlı ve yüksek
olmaktadır. Bunlara ek olarak dijital oyun bağımlılığı boyutu ile fiziksel aktiviteye
katılım motivasyonu toplam puanı, çevrsel nedenler ve nedensizlik alt boyutları
arasında pozitif yönde anlamlı ilişki görülmektedir. Sonuç olarak; erkek lise
öğrencilerinin dijital oyun bağımlılıkları düzeylerinin yüksek spor yapan bireylerin
bireysel nedenlerden fiziksel aktiviteye katılım sağladığı günlük 7 saat ve üzeri dijital
oyun oynayan öğrencilerin bağımlılık düzeylerinin yüksek olduğu görülmektedir. Dijital
oyun bağımlılığı arttıkça fiziksel aktiviteye katılımda nedensizlik motivasyonun
artabileceği görülmektedir. Dijital oyun oynama sürecinde oyun süresinin kısıtlanıp
sınırlandırılması önerilmektedir. ABSTRACT:
This study aims to investigate the relationship between digital game addiction and
motivation to participate in physical activities among high school students. 682 students
who were selected through simple random sampling and studying at a high school in
Bingöl province participated voluntarily in the study. Personal information form, digital
game addiction scale and motivation to participate in physical activities scale were used
as data collection tools in the study. IBM SPSS (Statistical Package for the Social
Sciences) statistical package program was used to analyze the data in the study. In the
analysis of the data, independent samples t-test was used to compare paired groups,
One-Way ANOVA analysis was used to compare more than two groups and Pearson
correlation analysis was used to determine the direction of the relationship between the
variables. According to the findings, the digital game addiction levels of male students
were found to be significant and higher than female students. It is seen that the
motivation to participate in physical activities of students between the ages of 13-15 is
high. It is seen that the individual reasons for the motivation to participate in physical
activities of students who do sports are significant and high. The digital game addiction
levels of students who use smartphones, computers or tablets for 7 hours or more per
day are significant and high. In addition to these, there is a positive significant
relationship between the digital game addiction dimension and the total score of
motivation to participate in physical activity, environmental reasons and gratuitousness
sub-dimensions. As a result; it is seen that the digital game addiction levels of male high
school students are high, individuals who do sports participate in physical activity for
individual reasons, and the addiction levels of students who play digital games for 7
hours or more per day are high. It is seen that as digital game addiction increases,
gratuitous motivation to participate in physical activity may increase. It is recommended
to limit and restrict the game time during the digital game playing process.
Koleksiyonlar

DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..