Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Sağlıklı Beslenme Tutumu ve Fiziksel Aktivite Alışkanlıklarının İş Performansına Etkisi
Özet
ÖZET:
Bu araştırma, Bingöl İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı merkez ve ilçelerde görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin, sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivite alışkanlıklarına yönelik tutumlarının iş performanslarına etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini Bingöl İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı merkez ve ilçelerdeki okullarda görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmaya 29 kadın 111 erkek olmak üzere toplam 140 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmamızda veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Anket formu üç bölüm ve toplam 54 sorudan oluşmaktadır. Birinci bölümde demografik değişkenlerle ilgili 6 ifade yer almaktadır. İkinci bölümde, 21 ifadeden oluşan “Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutum Ölçeği”, üçüncü bölümde 23 ifadeden oluşan “Fiziksel Aktivite Alışkanlığı Anketi” ve dördüncü bölümde 4 ifadeden oluşan “İş Performansı Ölçeği”kullanılmıştır. Öğretmenlerin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutum, fiziksel aktivite alışkanlığı ve iş performansı boyutları arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla korelasyon (Spearman) testi uygulanmıştır. Sağlıklı beslenmeye ilişkin tutum, fiziksel aktivite alışkanlığı ve iş performansı alt boyutlarının bazı demografik değişkenlerle ilişkisini tespit etmek amacıyla ilk etapta çarpıklık ve basıklık (Skewness and Kurtosis) testlerine bakılmış olup test sonucuna göre bağımsız ikili grupların karşılaştırmalarda Mann Whitney-U ve bağımsız çoklu grupların karşılaştırılmasında Kruskal Wallis testleri uygulanmıştır. Bağımsız çoklu değişkenler arasında farklılık bulunması durumunda ise bu farklılığın hangi grup veya gruplardan kaynaklandığını belirleyebilmek üzere ise Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Ayrıca değişkenler arasındaki ilişkileri bütüncül biçimde sınamak için regresyon analizinden faydalanılmıştır. Sonuçlar %95 güven aralığında, anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde IBM SPSS Statistics 22 paket programından faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda, sağlık beslenme tutumlarının ve fiziksel aktivite alışkanlığı olan BES öğretmelerinin iş performanslarını olumlu yönde etkileyebileceği sonucuna ulaşılmıştır. Bu da dolaylı yollarla öğretmenlerin iş performanslarının yanında, iş verimliliği, iş motivasyonu vb. değişkenleri de arttırabileceği kanısına varılmıştır. ABSTRACT:
This research was conducted to investigate the effects of the attitudes of physical education and sports teachers working in the centers and districts of Bingöl Provincial Directorate of National Education towards healthy nutrition and physical activity habits on their job performance.
The universe of the research consists of physical education and sports teachers working in the central and district schools affiliated to the Bingöl Provincial Directorate of National Education. A total of 140 teachers, including 29 females and 111 males, voluntarily participated in the study. A questionnaire method was used as the data collection tool in our research. The questionnaire consists of four sections and a total of 54 questions. The first section includes 6 statements related to demographic variables. The second section consists of a "Healthy Eating Attitude Scale" consisting of 21 statements, the third section consists of a "Physical Activity Habit Questionnaire" consisting of 23 statements, and the fourth section consists of an "Job Performance Scale" consisting of 4 statements. Spearman correlation test was applied to determine the relationship between teachers' attitudes towards healthy eating, physical activity habits, and job performance dimensions. Skewness and Kurtosis tests were initially examined to determine the relationship between attitude towards healthy eating, physical activity habits, and job performance sub-dimensions with some demographic variables, and according to the test results, Mann Whitney-U tests were applied for comparisons of independent binary groups and Kruskal Wallis tests were applied for comparisons of independent multiple groups. In case of differences between independent multiple variables, Mann Whitney-U test was used to determine from which group or groups this difference originated. In addition, regression analysis was used to examine the relationships between variables in a comprehensive manner. The results were evaluated at a significance level of p <0.05 with a confidence interval of 95%. IBM SPSS Statistics 22 package program was used for data evaluation. As a result of the research, it was concluded that the attitudes towards healthy eating and physical activity habits of BES teachers positively affect their job performance. It is also concluded that this could indirectly increase variables such as work efficiency, work motivation, etc., along with teachers' job performance.
Koleksiyonlar

DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..