İşlenmiş Yöresel Gıda Ürünlerinin Yerel Kalkınmaya Katkısı: Bingöl Soğuk Çeşme Kavurması Örneği
Abstract
ÖZET:
Bu çalışmanın amacı; yöresel ürünlerden biri olan coğrafi işaret belgesine sahip
Bingöl Soğuk Çeşme Kavurmasının kalkınma üzerindeki ekonomik katkısını ortaya
koymaktır. Şimdiye kadar üzerinde herhangi bir çalışma olmaması, bu konunun
ehemmiyeti üzerinde durulması gerektiğini göstermektedir. Bu konunun araştırılarak,
Hayvancılık kaynaklı gıda sektörünün gelişimi ve bu sektör ile beraber ekonomiye kayda
değer katkılar sunacağı ve bu haliyle yöre insanına fayda sağlaması noktasında olumlu
sonuçlar getireceği öngörülmektedir.
Araştırma kapsamında tüketicilerin Soğuk Çeşme Kavurması satın alımında dikkate
aldıkları faktörlerin tespit edilmesi amacıyla çok deği şkenli istatistiki analiz
uygulamalarından olan faktör analizi uygulanarak 26 değişken altı faktöre indirgenmiştir.
Birinci faktör: Soğuk Çeşme Kavurmasının önemi ve Tanıtımı
İkinci faktör: İnsan sağlığı
Üçüncü faktör: Hizmet Kalitesi
Dördüncü faktör: Tüketicilerin Zevk ve Tercihleri
Beşinci faktör: Fiyat ve Kalite
Altıncı faktör: Satış Noktası
Bu 6 faktörün toplamının toplam varyansın %63.62’sini açıkladığı ve yapılan
analizde KMO test değerinin 0 .894 ile kullanılan değişkenlerin faktör analizi için uygun
olduğu anlaşılmıştır. ABSTRACT:
The purpose of this study is to reveal the economic contribution of Bingöl Soğuk Çeşme
Roast, which is one of the local products and has a geographical indication certificate, on rural
development. The fact that there has been no study on this subject so far shows that the
importance of this subject should be emphasized. It is foreseen that by investigating this
subject, it will provide significant contributions to the development of the animal husbandry -
based food sector and the economy together with this sector, and thus bring positive results in
terms of benefiting the local people.
Within the scope of the research, factor analysis, which is one of the multivariate
statistical analysis applications, was applied to determine the factors that consumers consider
when purchasing Soguk Çeşme Roast, and 26 variables were reduced to six factors.
First factor: Importance and Promotion of Soguk Çeşme Roast
Second factor: Human health
Third factor: Service Quality
Fourth factor: Consumers' Tastes and Preferences
Fifth factor: Price and Quality
Sixth factor: Sales Point
It was understood that the sum of these 6 factors explained 63.62% of the total variance
and that the variables used were suitable for factor analysis with a KMO test value of 0.894
in the analysis.
Collections
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..