Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Zihinsel Engelli Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik Tutum ve Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi
Abstract
ÖZET:
Araştırmamızın amacı Bingöl Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Zihinsel Engelli Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik Tutum ve Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesidir. Araştırmanın evrenini Bingöl Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenimini sürdüren 780 öğrenci oluşturmuştur. Örneklem grubunu ise tesadüfü yöntemle seçilen 500 kişi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine yönelik tutum ölçeği, Zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde IBM SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 22 istatistik paket programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. İkili karşılaştırmalarda bağımsız gruplarda t testi kullanılır iken, çoklu karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve oluşan farklılıkların tespitinde ise LSD (Least Significant Difference) testinden faydalanılmıştır. p<0.05 değeri anlamlı kabul edilmiştir.
Araştırma sonucunda, katılımcıların yaş, bölüm, sınıf, anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik tutum ve farkındalık düzeylerinin değerlendirmelerinde gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Cinsiyet ve aile veya akrabada engelli birey varlığı değişkeninde ise istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. ABSTRACT:
The aim of our research is to examine the Attitudes and Awareness Levels of Bingöl University Faculty of Sports Sciences Students towards the Effects of Sports on Mentally Disabled Individuals. The population of the research consisted of 780 students studying at Bingöl University, Faculty of Sports Sciences. The sample group consisted of 500 people selected randomly. As data collection tools in the research; The attitude scale towards the sporting activities of mentally disabled individuals and the awareness scale towards the effects of sports on mentally disabled individuals were used. IBM SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 22 statistical package program was used in the analysis of the data. It was determined that the data obtained showed a normal distribution. While t-test was used for independent groups in pairwise comparisons, one-way analysis of variance (ANOVA) was used in multiple comparisons and LSD (Least Significant Difference) test was used to detect the differences. A value of p<0.05 was considered significant.
As a result of the research, statistically significant differences were found between the groups in the evaluation of the participants' attitudes and awareness levels towards the effects of sports on mentally disabled individuals according to the variables of age, department, class, mother's education level and father's education level. No statistically significant differences were detected in the variables of gender and presence of a disabled person in the family or relative.
Collections
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..