Show simple item record

dc.contributor.advisorDoç. Dr. Gülay ÖZDEMİR AKGÜNDÜZen_US
dc.contributor.authorBULAK, Hatice
dc.date.accessioned2024-12-16T08:15:21Z
dc.date.available2024-12-16T08:15:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/5842
dc.description.abstractÖZET: Kierkegaard, 19. yüzyılın önemli varoluşçularındandır. Kierkegaard modern çağda; rasyonelliğin, nesnelliğin ve soyut kavramların benimsenip insanın arka planda kalmasını eleştirmiştir. Kierkegaard, insanı felsefesinin merkezine koyduğu için onu bireyci olarak nitelendirebiliriz. Kierkegaard’a göre bireyin kendi varoluşunu ayırt etmesi gerekir. Bu da varoluş aşamalarıyla mümkündür. Bunlar, estetik, etik ve dini varoluş alanlarıdır. Onun insan görüşü bu üç aşamaya dayanır. Bu aşamalar somut hayattan gelir. Böylece birey, kendi varlığını ve Tanrı bilincini ortaya koyar. Kierkegaard, bireyin kendilik bilincine sahip olabilmesi için Tanrı’nın huzurunda bulunması gerektiğini ifade eder. Bu da iman ile mümkündür. Kierkegaard’a göre Tanrı akıl ile bilinemez. Bireyin kendi varlığını ve Tanrı’nın varlığını ayırt etmesinin şartı bir seçim yapmasıdır. Kierkegaard’ın felsefesinde seçim önemli bir yere sahiptir. Seçim, bireyin hayatının birçok yerinde karşısına çıkar, bireyin kendi varlığını ortaya koyarak Tanrı’yı bulmasında önemli bir yere sahiptir.en_US
dc.description.abstractABSTRACT: is one of the important existentialists of the 19th century. Kierkegaard criticized the adoption of rationality, objectivity and abstract concepts in the modern age and the fact that man remains in the background. Since Kierkegaard put man at the center of his philosophy, we can describe him as an individualist. According to Kierkegaard, the individual must distinguish his own existence. This is possible with the stages of existence. These are the aesthetic, ethical and religious areas of existence. His view of man is based on these three stages. These stages come from concrete life. Thus, the individual reveals his own existence and his consciousness of God. Kierkegaard states that the individual must be in the presence of God. In order to have self-consciousness. This is possible with faith. According to Kierkegaard, God cannot be known by reason. The condition for the individual to distinguish his own existence and the existence of God is to make a choice. Choice has an important place in Kierkegaard’s philosophy. Choice appears before the individual in many parts of his life, and it has an important place in the individual’s finding God by revealing his own existence.en_US
dc.language.isoTurkishen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBirey, Tanrı, Kendilik, Varoluş, İman.en_US
dc.subjectIndividual, God, Self, Existence, Faith.en_US
dc.titleSoren Kierkegaard’da Kendilik Problemien_US
dc.title.alternativeThe Problem of Self in Soren Kierkegaarden_US
dc.typeMaster's Thesisen_US
dc.contributor.departmentPhilosophyen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record