Rengdanewey Rexney Şi’rî le Rojnamegeriyî Kurdî da- Rexneyî Çawdêr be Nimûne
Tarih
2024Yazar
Dr. Öğr. Üyesi Hemin Omar AHMAD
Kurdish Language and Literature
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
ÖZET:
“Kürt Gazeteciliğinde Şiir Eleştirisinin Yansıması: Bir Örnek Olarak Çawder Eleştirisi” başlıklı bu tez، 2005'ten 2012'ye kadar Çawder gazetesinin ekinde yayınlanan makalelerin eleştirel bir şekilde yeniden okunmasını sağlar. Eksiklikleri belirlemek ve çözümler sunmak amacıyla bu makalelerdeki çeşitli eleştirel yaklaşımları inceler. Çalışma iki düzeyde işlev görür: eleştirideki çözülmemiş sorunları belirler ve bunlara değinirken، aynı zamanda bu tür edebi eleştirinin merkezinde yer alan zorlukları çözmek için çalışır. Konu Kürt edebiyat araştırmalarında önemli bir öneme sahiptir ancak sınırlı akademik ilgi görmüştür. Bu tez Kürt gazeteciliğinde şiir eleştirisinin gelişimini vurgulamayı ve eleştirel okullar ve ilkeler tarafından yönlendirilen şiir incelemeleri ve koleksiyonlarının değerlendirilmesi yoluyla Kürt edebiyat eleştirisinin seviyesini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Betimleyici ve analitik yöntemlere ek olarak çalışma boyunca birkaç başka araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın kapsamı belirtilen dönemde yayınlanmış 42 şiir eleştirisi makalesine odaklanmaktadır. Tez bir girişle başlar ardından üç bölüm bir sonuç bir kaynak listesi ve bir özet gelir. ilk bölüm altı temel konuya ayrılmış şiire özel bir odaklanma ile edebiyatın genel bir tartışmasını sunar. ikinci bölüm şiir ve edebiyat araştırmalarına önemli katkılarda bulunan bir dizi gazeteyi inceleyerek gazeteciliğin edebi gelişimdeki rolünü ele alır. Üçüncü bölüm Çawder gazetesinin ayrıntılı bir çalışmasını sunar ve şiirle ilgili makalelerini tarihsel sosyal, psikolojik, yapılandırmacı, feminist, hermeneutic, sembolik, sanatsal ve öz eleştirel yaklaşımlar dahil olmak üzere çeşitli eleştirel çerçeveler aracılığıyla analiz eder. Çalışma incelenen makalelerden yirmisinin belirli bir eleştirel okul veya ilkeye bağlılıktan yoksun olduğu kalan yirmi ikisinin ise çeşitli yaklaşımlarda uzmanlık gösteren eleştirel teorilerle bilinçli bir etkileşimi yansıttığı sonucuna varmıştır. ABSTRACT:
This thesis entitled “The Reflection of Poetry Criticism in Kurdish Journalism: Chawder Criticism as an Example” provides a critical re-reading of articles published in the appendix of the Chawder newspaper from 2005 to 2012. It explores various critical approaches within these articles with the aim of identifying shortcomings and offering solutions. The study functions on two levels: it identifies unresolved issues in criticism and addresses them while also working to solve challenges that are central to this type of literary criticism.
The topic is of considerable importance in Kurdish literary research yet it has received limited scholarly attention. This thesis seeks to highlight the development of poetry criticism in Kurdish journalism and assess the level of Kurdish literary criticism through the evaluation of poetry reviews and collections guided by critical schools and principles. In addition to descriptive and analytical methods several other research approaches have been employed throughout the study. The scope of the research focuses on 42 poetry criticism articles published within the designated period.
The thesis opens with an introduction followed by three chapters a conclusion a list of sources and an abstract. The first chapter provides a general discussion of literature with a specific focus on poetry divided into six key topics. The second chapter addresses the role of journalism in literary development examining a number of newspapers that have made notable contributions to poetry and literary research. The third chapter offers a detailed study of the Chawder newspaper analyzing its poetry-related articles through various critical frameworks، including historical, social, psychological constructivist, feminist ,
hermeneutic, symbolic, artistic and self-critical approaches.
The study concludes that twenty of the reviewed articles lacked adherence to any specific critical school or principle while the remaining twenty-two reflected deliberate engagement with critical theories demonstrating expertise in various approaches.
Koleksiyonlar
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..