dc.contributor.advisor | Dr. Öğr. Üyesi Fegani BEYLER | en_US |
dc.contributor.author | KAYA, Hakan | |
dc.date.accessioned | 2024-06-13T08:10:11Z | |
dc.date.available | 2024-06-13T08:10:11Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/5656 | |
dc.description.abstract | ÖZET:
Eriugena felsefesi, kendisinden önceki Hıristiyan ve Antik Yunan
felsefelerinin derin izlerinin görüldüğü erken Orta Çağ felsefesinin son büyük
kuramsal sentezidir. Eriugena Metafiziğinde hiçlik ve yaratıcılık üzerine
yoğunlaşan bir varoluş bulunmaktadır. Bu varoluş, bölünme hareketiyle
başlayıp çözülme hareketi ile devam eden iki zıt hareketi Tanrı’da birleştiren
diyalektik bir süreç olarak tamamlanmaktadır. Bu süreci bütün olarak ortaya
koyarken de aşkın olan Tanrı’yı yine tüm varlıklarda içkin bir duruma
indirgemektedir. Böylece aşkınlığın ve içkinliğin birliğinde tüm varoluşu
kapsayan bilge bir Tanrı’nın varlığı, doğa kavramının gerçekliğiyle
özdeşleşmektedir. Bu doğa metafiziği içerisinde en yüksek değere sahip olan
varlık ise özel olarak insandır.
Bu çalışmamızda Eriugena felsefesinin temellerinin anlaşılması için öncelikle
felsefesine yön veren düşünce ve düşünce ortamlarını, ardından aşkın ve içkin
olan varoluşu bütünsel bir bakış açısıyla nasıl ele aldığını, birbirine zıt
unsurları nasıl bir araya getirerek sentezlediğini, böylelikle felsefesindeki
Bilge Tanrı ve yüksek insan doğasını ortaya çıkaran metafiziğinin temellerini
ortaya çıkarmaya çalışacağız. | en_US |
dc.description.abstract | ABSTRACT:
The philosophy of Eriugena is the last great theoretical synthesis of early
medieval philosophy, with deep traces of the Christian and Ancient Greek
philosophies that preceded it. In the Metaphysics of Eriugena there is an
existence centered on nothingness and creativity. This existence is
completed as a dialectical process that unites two opposite movements in
God, beginning with the movement of division and continuing with the
movement of dissolution. While presenting this process as a whole, it
reduces the transcendent God to an immanent state in all beings. Thus, the
existence of a wise God who encompasses all existence in the unity of
transcendence and immanence identifies with the reality of the concept of
nature. Within this metaphysics of nature, the being with the highest value
is specifically human.
In this study, in order to understand the foundations of Eriugena’s
philosophy, we will first try to reveal the thought and thought environments
that shaped his philosophy, then how he handled transcendent and
immanent existence from a holistic perspective, how he synthesized
opposing elements by bringing them together, and thus the foundations of
his metaphysics that reveal the wise God and high human nature in his
philosophy | en_US |
dc.language.iso | Turkish | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Johannes Scottus Eriugena, Aşkınlık, İçkinlik, Bilge Tanrı, İnsan. | en_US |
dc.subject | Johannes Scottus Eriugena, Transcendence, Immanence, Wise God, Human. | en_US |
dc.title | Johannes Scottus Eriugena’da Aşkınlık ve İçkinlik Problemi | en_US |
dc.title.alternative | The Problem of Transcendence and Immanence in Johannes Scottus Eriugena | en_US |
dc.type | Master's Thesis | en_US |
dc.contributor.department | Philosophy | en_US |