ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ 12. SINIF MESLEKİ ARAPÇA DERS KİTABININ ARAP DİLİ VE ÖĞRETİMİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ (BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ)
Abstract
ÖZET Bu çalışmada 12. sınıf mesleki Arapça ders kitabının Arap dili ve öğretimi açısından değerlendirilmesi amacıyla ders kitabının metin, gramer bilgisi, alıştırmaları, tema ve kazanımları hakkında bilgiler verilmiştir. 12. sınıf mesleki Arapça ders kitabını değerlendirmek üzere, Bingöl il merkezinde bulunan Anadolu İmam-Hatip Liselerinde; (Rabia Hatun Kız AİHL, Selahaddin Eyyübi AİHL, 15 Temmuz Milli İrade AİHL, Bingöl AİHL) çalışan 12. sınıf mesleki Arapça ders kitabını öğreten 9 öğretmen ile bu okullarda ders kitabını okuyan 113 kız ve 139 erkek toplamda 252 öğrenciye anket uygulaması yapılmış olup, ankette karma model baz alınmıştır. Yüksek lisans tez çalışması giriş kısmı ve 3 bölüm olarak hazırlanmıştır. Giriş kısmında bu çalışmanın amaçları, problemlei, sınırlılıkları ve araştırmanın önemi hakkında bilgiler sunulmuştur. Birinci bölümde ders kitabının incelenmesi, eğitim-öğretimde Arapçanın önemi ve öğretimi açısından değerlendirilmesi yapılmıştır. İkinci bölümde araştırmanın yöntemi, araştırmanın modeli, veri toplama aracı, araştırmanın evreni, veri analizi, veri toplama teknikleri verilmiştir. Üçüncü bölümde ise bulgular ve yorumlar kısmına yer verilmiştir. Sonuç bölümünde tez ile ilgili genel değerlendirme yapılmıştır. ABSTRACT In order to evaluate the 12th grade Vocational Arabic course book in terms of Arabic Language and Teaching, information about the text, grammar knowledge, exercises, themes and achievements of the Vocational Arabic course book are given. In this direction, a survey was conducted with the teachers and students in Anatolian Imam-Hatip High Schools (Rabia Hatun Kız AİHL, Selahaddin Eyyübi AİHL, 15 Temmuz Milli İrade AİHL, Bingöl AİHL) located in the Center of Bingöl Province. For the survey, a questionnaire was applied to 252 students, 113 girls and 139 boys, who read the 12th grade Vocational Arabic course book in these schools, as well as 9 teachers who taught the Vocational Arabic coursebook, and the survey was based on the mixed model. The data obtained from the survey study was conducted in tabular form with 9 teachers teaching the Vocational Arabic course book and a total of 252 students, 113 girls and 139 boys, who read the 12th grade Vocational Arabic course book in these schools, and the survey was based on the mixed model. This thesis study has been prepared as an introduction and 3 chapters. In the introduction, information about the purpose, problem, limitations and importance of this study is presented. In the content of the first part, the textbook in education and training was examined and evaluated in terms of the importance of the Arabic language and its teaching. In the second part, the research method, research model, data collection tools, research universe, data analysis, data collection techniques are given. In the third part, findings and comments are given. In the conclusion part a general evaluation of the thesis was made. The appendices and bibliography were given and the Master's Thesis was finalized, and the evaluation of the 12th grade Vocational Arabic textbook in terms of Arabic Language and Teaching was completed.
Collections
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..