MESLEKİ VE TEKNİK LİSELERDE ELEKTRİKSEL KAZALARA KARŞI TELEFONDAN KONTROL EDİLEBİLEN ELEKTRİK PANOSU KUMANDA MODÜLÜNÜN GELİŞTİRİLMESİ
Özet
ÖZET
Mesleki ve teknik liselerde çeşitli tehlikeleri bünyesinde bulunduran birçok alan bulunduğu için bu alanlarda iş kazaları meydana gelebilmektedir. Adapazarı‟nda yaşanan bir iş kazasında atölye dersi sırasında bir elektrik öğrencisi elektrik akımına kapılarak yaşamını yitirmiştir. Bu çalışmada, mesleki ve teknik liselerde elektrik bölümündeki atölyelerde bulunan eğitim setlerinin elektriksel tehlikelerinin ortadan kaldırılması hedeflenmiştir. Burada, başta çok tehlikeli sınıfta olmak üzere çeşitli tehlike sınıflarında bulunan alanlara sahip meslek liselerinde yaşanan iş kazalarının önüne geçebilmek için telefondan kontrol edilebilen bir elektrik panosu geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Ġlk aĢamada Bingöl Ġl Milli Eğitim Müdürlüğü‟nün onayıyla Bingöl Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi‟nde elektrik elektronik teknolojisi alanına sahip bir atölye seçilmiĢ ve bu atölyenin mevcut durumu gözlenmiĢtir. Fine-Kinney metodu kullanılarak söz konusu atölye için risk analizi yapılmıĢ ve sonuçları değerlendirilmiĢtir. Seçilen atölyede bulunan altı adet eğitim setine enerji sağlayan, telefondan kontrol edilebilen elektrik elektronik aksamlara sahip bir elektrik panosu geliĢtirilmiĢtir. Atölyede eğitim veren öğretmenlere elektrik panosunu kullanma eğitimleri verildikten sonra panoyu kullanan öğretmenlerden dönütler alınarak çalıĢmanın iĢlevselliği analiz edilmiĢtir.
Yapılan çalıĢmalar neticesinde geliĢtirilen ürünün elektrik atölyesi içindeki eğitim setlerinin kontrolünün tamamen öğretmenlerin inisiyatifinde olması sağlanarak tehlikeli durum ve davranıĢların önüne geçildiği görülmüĢtür. ABSTRACT
Because there are many areas that contain various hazards in vocational and technical high schools, occupational accidents may occur in these areas. In a work accident in Adapazarı, an electrical student lost his life during the workshop lesson by being caught in an electric current. In this study, it is aimed to eliminate the electrical hazards of the training sets in the workshops in the electrical department of vocational high schools. Here, it is aimed to develop an electrical panel that can be controlled from the phone in order to prevent occupational accidents in vocational high schools with areas in various hazard classes, especially in the very dangerous class.
In the first stage, with the approval of the Bingöl Provincial Directorate of National Education, a workshop in the field of electrical and electronic technology was selected in Bingöl Vocational and Technical Anatolian High School and the current situation of this workshop was observed. Using the Fine-Kinney method, a risk analysis was made for the workshop and the results were evaluated. An electrical panel with electrical and electronic components that can be controlled from the phone, providing energy to six training sets in the selected workshop, has been developed. After the teachers giving training in the workshop were given training on using the electrical panel, the functionality of the study was analyzed by taking feedback from the teachers using the panel.
As a result of the studies, it has been seen that the control of the training sets in the electrical workshop of the product developed is completely under the initiative of the teachers, and dangerous situations and behaviors are prevented.
Koleksiyonlar
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..