dc.contributor.advisor | Doç. Dr. ABDÜLKADİR SÜRÜCÜ | en_US |
dc.contributor.author | ERDOĞAN, SADULLAH | |
dc.date.accessioned | 2023-04-07T07:52:23Z | |
dc.date.available | 2023-04-07T07:52:23Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/5410 | |
dc.description.abstract | ÖZET
Çalışmanın amacı, Bingöl-Elazığ ve Bingöl-Diyarbakır karayolu güzergâhındaki
topraklarda trafik kaynaklı ağır metal kirliliğinin boyutlarını belirlemek, topraktaki ağır
metal miktarının kara yoluna olan mesafeye bağlı olarak değişimini ortaya koyabilmektir.
Bu amaçla karayolunun sağ ve sol tarafından 2’şer km’lik 5 farklı noktadan 0, 2, 15 ve 40
m uzaklıklarla 0-15 cm derinlikten dört tekrarlamalı olarak toplam 80 toprak örneği
alınmıştır. Sonuç olarak, toprakların ortalama ağır metal içerikleri, kurşun (Pb),
kadmiyum (Cd), nikel (Ni), krom (Cr) ve bakır (Cu)’dır. Elde edilen sonuçlar
değerlendirildiğinde Pb, Cd, Ni, Cr ve Cu için tüm ağır metallerin konsantrasyonları
topraklarda izin verilebilir sınır değerlerine yaklaşamamalarına rağmen, mesafeye bağlı
olarak karayolundan uzaklaştıkça ağır metal konsantrasyonlarının azaldığı görülmüştür.
Bu durum çalışma alanındaki topraklarda gözlenen ağır metal birikiminin trafik kökenli
olduğunu düşündürmektedir. | en_US |
dc.description.abstract | ABSTRACT
The purpose of the study is to determine the dimensions of traffic-sourced heavy metal
pollution in the soil of Bingöl-Elazığ and Bingöl-Diyarbakır highway routes and to be
able to reveal the distance of the heavy metal amount in the soil with the distance from
the land route. For this purpose, a total of 80 soil samples were taken from the both sides
of the highway and 5 different spots of 2 kilometers distance at 0, 2, 15 and 40 m
distances with four repetitions from 0-15 cm depth. As a result, the average heavy metal
contents of soils, lead (Pb), cadmium (Cd), nickel (Ni), chromium (Cr) and copper (Cu).
Though concentrations in the soil did not approach the permissible limit values, it was
observed that as the distance moved away from the highway, heavy metal concentrations
decreased. This suggests that the heavy metal accumulation observed in the soil in the
working area is of traffic origin. | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | test | en_US |
dc.subject | Ağır metal, trafiğe bağlı kirlilik, toprak kirliliği, çevre kirliliği, karayolu. | en_US |
dc.subject | test 2 | en_US |
dc.subject | Heavy metal, traffıc-related pollution, soil pollution, environmental pollution, highway. | en_US |
dc.title | BİNGÖL İLİNİ DİYARBAKIR ELAZIĞ ÇEVRE İLLERİNE BAĞLAYAN KARAYOLU KENARINDAKİ TARIM TOPRAKLARINDA MOTORLU TAŞITLARDAN KAYNAKLANAN AĞIR METAL KİRLİLİĞİ | en_US |
dc.title.alternative | HEAVY METAL POLLUTION CAUSED BY MOTOR VEHICLES IN AGRICULTURAL GROUNDS ON THE CONNECTING HIGHWAYS OF BINGÖL AND DIYARBAKIR-ELAZIG | en_US |
dc.type | Master's Thesis | en_US |
dc.contributor.department | Soil Sciences and Plant Nutrition | en_US |