Show simple item record

dc.contributor.advisorDemir, Nazifen_US
dc.contributor.authorMohammed, Hazhar Omer
dc.date.accessioned2021-11-16T11:38:51Z
dc.date.available2021-11-16T11:38:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/5277
dc.description.abstractBurnout is one of the main factors that affect the employee job satisfaction. When the employee's feel burned out, then their job satisfaction decreases and this syndrome affects overall the organization. Job satisfaction is an important point for the employees, many studies today are focusing on this point, because of the high competition of the companies and the high number of the choices which employee have. Working in a telecommunication company and receiving many customers which having different kinds of problems is a stressful occupation. In this study, we will try to find the relationship between the employee distress, burnout and the job satisfaction. We have used the two leading companies of telecommunications in Kurdistan (Korek telecom and Asiacell) as a case study. The reason of taking these two companies as the case study is because of their high number of subscribers and also because of receiving too many customers at their offices by the company employees. In order to get the needed data for this study, we used Maslach Burnout Inventory questions which it contains twenty-two questions and also other nine questions about job satisfaction. For analyzing of the data, we have used the SPSS program.en_US
dc.description.abstractTükenmişlik, çalışanların iş doyumunu etkileyen başlıca etkenlerden biridir. Çalışanın tükenmişliğini hissettiğinde, iş doyumu azalır ve bu sendrom organizasyonu genel olarak etkiler. İş tatmini, çalışanlar için önemli bir noktadır; bugünün pek çok çalışması, şirketlerin rekabet gücünün yüksekliği ve çalışanların sayısının yüksek olması nedeniyle bu noktaya odaklanmaktadır. Bir telekomünikasyon şirketinde çalışmak ve farklı sorunlara sahip birçok müşteri ilekarşılaşmak stresli bir meslektir. Bu çalışmada, çalışanların sıkıntı, tükenmişlik ve iş doyumu arasındaki ilişkiyi bulmaya çalışacağız. Kürdistan'daki telekomünikasyonun önde gelen iki şirketini (Korek telekom ve Asiacell) bir vak'a çalışması olarak kullandık. Bu iki şirketi örnek olay olarak ele almanın nedeni, abone sayılarının yüksek olması nedeniyle ve şirket çalışanlarının ofislerinde çok fazla müşteri topluyor olmasıdır. Bu çalışma için gerekli verileri elde etmek için yirmi iki sorudan oluşan Maslach Tükenmişlik Envanteri sorularını ve iş doyumu hakkındaki diğer dokuz soruyu kullandık. Verilerin analizi için SPSS programını kullandık.en_US
dc.language.isoEnglishen_US
dc.publisherBingol University, Institute of Social Sciencesen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectThe effect of employee burnout on employee job satisfactionen_US
dc.subjectÇalışanın tükenmişliğinin çalışanların iş doyumu üzerindeki etkisien_US
dc.titleThe effect of employee burnout on employee job satisfaction the case of Kurdistan telecommunication sector: Asiacell and Korek telecomen_US
dc.title.alternativeKuzey Irak telekominikasyon sektöründe tükenmişliğin iş tatmini üzerindeki etkisi: Asıacell ve Korek telekom örneğien_US
dc.typeMaster's Thesisen_US
dc.contributor.departmentBusiness Administrationen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record