The relationship of intellectual capital to the promotion of competitive strategies a research of the views of managers in the Erbil city hotels
Abstract
This study seeks to study the relationship of intellectual capital (IC) to competitive strategies (CS): A research of the views of managers in Erbil city hotels. Intellectual capital is an independent variable. The first variable is based on three dimensions: human capital, structural capital, relational capital, and competitive strategies as a variable based on three dimensions: lower cost strategies, differentiation strategies, and concentration strategies. To achieve the current study objectives, the analytical descriptive approach was adopted in the treatment of its variables. The study was conducted on a sample of managers in hotels surveyed who have service and experience in the field of the tourism sector and its work. The researcher distributed (164) form to the sample or manager in the surveyed hotels and retrieved (117) form, the number of valid forms for analysis is (87) forms and excluded (30) form and were not valid for analysis, and the response rate is (53.048 %) and this ratio is acceptable and can be analyzed for behavioral and administrative studies. Depending on the form questionnaire to collect data and analysis in the field to identify: 1- The extent to which the members of the study sample understood the importance of intellectual capital and the competitive strategies of the surveyed hotels. 2- Levels of respondents' awareness about the relationship of intellectual capital towards competitive strategies (CS): it is an analytical study of the views of a sample of managers of the High-end r hotels in Erbil. A default model was developed based on a number of key hypotheses that reflect the nature of the relationship between the dimensions of intellectual capital and competitive strategies. A number of statistical methods were used to analyze and determine the results, and through the computer software (Spss-v.-17). And the results proved the realization of hypotheses relations and influence between the search variables and to varying degrees and the study was based on a set of conclusions from the theoretical and field aspects, and the study concluded with a number of recommendations and suggestions that could benefit the researchers and the relevant authorities in this field. Bu çalışma entellektüel (fikri) sermaye ile rekabet stratejileri arasındaki ilişkiyi incelemeyi ve Irak'ın Erbil şehrindeki otellerdeki yöneticilerin görüşlerinin araştırılmasını amaçlamaktadır. Entellektüel sermaye bağımsız bir değişken olup bu değişken üç boyuta dayanmaktadır: insan sermayesi, yapısal sermaye ve ilişkisel sermaye Rekabet stratejileri de üç boyuta dayanmaktadır: düşük maliyet stratejileri, farklılaşma stratejileri ve konsantrasyon stratejileri. Bu çalışmanın hedeflerine ulaşmak için, analitik tasvir edici yaklaşım olarak, değişkenlerinin davranışı benimsenmiştir. Çalışma, turizm sektörü ve o alanda hizmet ve tecrübeye sahip otel yöneticileri örneği üzerinde yürütülmüştür. Araştırmacı, anket yapılan otellerdeki yöneticilere (164) form göndermiş ve geri dönen (117) formdan (30)u geçerli sayılmamış, (87)si yani %53,048'i analiz için kabul edilmiştir. Bu oran davranışsal ve idari çalışmalarda analiz için kabul edilebilir orandır. Anket formuyla veri toplamak ve analiz alanını tespit etmek üzere; 1- Çalışma grubu üyelerinin, entellektüel sermayenin önemini ve otellerinin rekabetçi stratejilerini anlamış olup olmadıklarıyla ilgili, 2- Onların, entellektüel sermayenin rekabet stratejileri ile ilişkileri konusundaki bilinç seviyeleri: dolayısiyle Erbil'deki High-end r otellerindeki yöneticilerin görüşlerinin, analitik bir çalışmasıdır. Varsayılan bir model, entellektüel sermayenin boyutları ve rekabetçi stratejiler arasındaki ilişkinin doğasını yansıtan bir dizi temel hipotez üzerine geliştirildi. Sonuçları belirlemek ve analiz etmek için bilgisayar yazılımı aracılığıyla (Spss-v.17) bir dizi istatistiksel yöntem kullanıldı. Sonuçlar, hipotez ilişkilerinin ve araştırma değişkenleri ile teori ve uygulama yönünden birtakım sonuçlara dayanan değişme dereceleri arasındaki etkileşimin gerçek olduğunu ve değişkenlik gösterdiğini kanıtladı. Ayrıca çalışma, bu sahadaki araştırmacıların ve ilgili otoritelerin yararlanabileceği birtakım tavsiye ve teklifleri de kapsamaktadır.
Collections
- İşletme [95]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Impact of gender on production of social capital in working life and the role of social capital on the reduction of gender inequalities
Gök, M. (2015)The purpose of this article is to question whether the concept of social capital has anything original to offer for understanding why women experience more gender inequalities in working life. Social capital, which is seen ... -
Relationship of the intellectual capital of smart tourism marketing
Mohammed, Sarbast Issa (Bingol University, Institute of Social Sciences, 2017)The relationship between intellectual capital and smart tourism marketing is independent variables that consist of numerous dimensions and scope such as human capital, structural capital, relational capital, understanding ... -
The role of intellectual capital in the success of new ventures field study: Private medical centers in Iraq/Sulaymaniyah
Hassan, Muzhgan Ibrahim (Bingol University, Institute of Social Science, 2018)The intention of this study is exploration the "(The role of Intellectual Capital in the Success of New ventures, Field study: Private Medical Centers in Iraq/Sulaymaniyah) " .The research, sampling population consisted ...
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..