Show simple item record

dc.contributor.advisorBaydaş, Abdulvahapen_US
dc.contributor.authorBoli, Karwan Rasul Abdalla
dc.date.accessioned2021-08-12T11:09:24Z
dc.date.available2021-08-12T11:09:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/5195
dc.description.abstractThe purpose of this study is to analyze the role of coopetition strategy in achieving competitive advantage dimensions. Thus, to achieve this purpose, the samples of the study collected from 150 survey contributors' senior managers, deputy managers and company administrative staff of the mobile-telecom companies operating in Sulaymaniyah governorate, namely; (Asia Cell, Korek, and Zain). In the method part, this study categorizes the study's problem, through investigating several questions, concerted on the nature of the correlation and effect between coopetition strategy as the independent variable and dependent variable that is competitive advantage dimensions. Consequently, a theoretical model deliberates for the study, and then formed the study hypotheses to test, and this has been subjected to numerous statistical tests by using SPSS version 24. The results of correlation analysis presented that there is a positive significant relationship between coopetition strategy independent variable and dimensions of competitive advantage as a dependent variable. Besides, the coopetition strategy levels as (macro, meso, and micro) have the effects on competitive advantage, but the micro level has the strongest effect on dimensions of competitive advantage, however macro level has the weakest effect compared to other levels. In relations comprising of concurrent coopetition strategy and competitive advantage, the confidence of activities to the mobile service clients seems to matter, as our practical findings point out that the companies tend to more frequently cooperate in activities carried out at a greater distance from clients and compete in activities closer to clients. Therefore, the results specify that indeed, coopetition strategy and its levels perform an active role in achieving competitive advantage dimensions of mobile-telecom companies in Sulaymaniyah governorate.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, kooperatif stratejisinin rekabet avantajı boyutlarını elde etmedeki rolünü analiz etmektir. Böylece, bu amaca ulaşmak için, çalışmanın örnekleri Süleymaniye valiliğinde faaliyet gösteren mobil iletişim şirketlerinin 150 anket katılımcısı kıdemli yöneticisi, müdür yardımcısı ve şirket idari personeli tarafından toplanmıştır; (Asia Cell, Korek, ve Zain). Yöntem bölümünde, bu çalışma, bağımsız sorgu stratejisi ile bağımlı değişken olarak kooperatif stratejisi ve rekabet avantajı boyutları olan bağımlı değişken arasındaki korelasyonun ve etkisinin uyumlu olduğu çeşitli soruları araştırarak, sorunun kategorisini belirler. Sonuç olarak, teorik bir model çalışma için kasıtlı ve daha sonra test etmek için çalışma hipotezleri oluşturdu ve bu, SPSS Versiyon 24 kullanılarak birçok istatistiksel teste tabi tutuldu. Korelasyon analizi sonuçları, kooperatif stratejisi bağımsız değişkeni ile bağımlı değişken olarak rekabet avantajı boyutları arasında pozitif bir anlamlı ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, koopetasyon stratejisi seviyeleri (makro, mezo ve mikro) rekabet avantajı üzerinde etkileri vardır, ancak mikro düzey rekabet avantajı boyutları üzerinde en güçlü etkiye sahiptir, ancak makro düzey diğer seviyelere göre en zayıf etkiye sahiptir. Eşzamanlı kooperatif stratejisi ve rekabet avantajı içeren ilişkilerde, pratik bulgularımız, şirketlerin müşterilerin daha uzak bir noktasında gerçekleştirilen faaliyetlerde daha sık işbirliği yapmaya ve rekabet etmeye meyilli olduklarına işaret ederek faaliyetlerin mobil hizmet müşterilerine duyurulmasının önemli olduğunu düşündü müşterilere daha yakın aktivitelerde. Bu nedenle sonuçlar, Koopetasyon stratejisinin ve düzeylerinin Süleymaniye valiliğinde mobil telekom şirketlerinin rekabet avantajı boyutlarını elde etmede gerçekten etkili bir rol oynadığını belirtti.en_US
dc.language.isoEnglishen_US
dc.publisherBingol University, Institute of Social Sciencesen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCooperateen_US
dc.subjectCompetitiveen_US
dc.subjectCoopetition Strategyen_US
dc.subjectMacro Levelen_US
dc.subjectMeso Levelen_US
dc.subjectMicro Levelen_US
dc.subjectCompetitive Advantageen_US
dc.subjectİşbirliğien_US
dc.subjectRekabetçien_US
dc.subjectKofibasyon Stratejisien_US
dc.subjectMakro Seviyeen_US
dc.subjectMeso Seviyesien_US
dc.subjectMikro Seviyeen_US
dc.subjectRekabet Avantajıen_US
dc.titleThe role of coopetition strategy in achieving dimensions of competitive advantage an analytical study of the mobile-telecom companies in Sulaimaniyah governorateen_US
dc.title.alternativeUlaşılabilir rekabet avantajı sağlamada işbirliği stretejilerinin etkisi: Süleymaniye'deki telefon şirketlerinde analitik bir çalışmaen_US
dc.typeMaster's Thesisen_US
dc.contributor.departmentBusiness Administrationen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record