dc.contributor.advisor | Agâh, Mustafa | en_US |
dc.contributor.author | Ramadhan, Azad Othman | |
dc.date.accessioned | 2021-08-06T06:19:33Z | |
dc.date.available | 2021-08-06T06:19:33Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/5170 | |
dc.description.abstract | The current study aims at knowing the impact of employing the planning organizations in reading comprehention for the students of 10th grade and developing their direction towards the material it envolves a sample of (100) students both male and female of the 10th grade in literary section who were chosen intentionally from bardarash high school for boys and girls، dis and it is distributed to four equiralent groups in number since each group contains (25) individual according to the global design ( 2×2 ) for method and gender variants . and the researcher has also done the process of equiralence in variables; their grade in Arabic languagein 9th grade، months of age، intelligence quotient، the educational level of their parents. In order to accomplish the aims of the study and its hypothesis، the researcher has prepared two tools، the first of which is a test for reading comprehention consisting of (16) substantive paragraphs، eachof which measures one of the standards for reading comprehension. The second tool is the scale of direction towards the Arabic language in its final form consisting of (35) paragraphs and each of them is followed by three alternatives. And the researcher has verified the validity and stability of the tool aside from cycometvic properties | en_US |
dc.description.abstract | Tezimizin hedefi yazılım programlarının onuncu sınıf öğrencilerinin okuma yeteneğine ve yönelimlerinin gelişimine olan katkısının belirlenmesidir. Çalışmanın dayanağını oluşturan anket, Berdereş beldesinde yer alan iki lisenin edebiyat bölümlerinin onuncu sınıf aşamasındaki bay ve bayan öğrencileri arasından seçilen yüz katılımcıyla yapılmıştır. Dört eşit gruba bölünen katılımcılara cinsiyet ve yöntem farklılığı baz alınarak dört anket uygulaması yapılmıştır. Birinci ankette lise dokuzuncu sınıftaki katılımcıların Arap dili alanındaki bilgi seviyeleri, zeka seviyeleri, ilgi duyulan alan ve ebeveynlerinin eğitim seviyesi baz alınarak uygulama yapılmıştır. İstenilen hedefe varmak ve çalışmadaki tezleri sınamak amacıyla iki anket icra edilmiştir. Birincisinde katılımcıların okuma seviyesini ve yeteneğini ortaya koyacak ölçüdeki (16) sorudan oluşmuştur. İkinci ankette ise katılımcıların Arap diline yönelik yatkınlıklarını ortaya koyacak üç seçenekli yirmi beş sorudan oluşmuştur. Çalışmada yazar anketlerin sağlık ve güvenirliğinin sağlanmasında saykometri programından yaralanmıştır. | en_US |
dc.language.iso | Arabic | en_US |
dc.publisher | Bingol University, Institute of Social Sciences | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Eğitim | en_US |
dc.subject | Organizasyonlar | en_US |
dc.subject | İnşa Edici Teori | en_US |
dc.subject | Kapsama | en_US |
dc.subject | Özbil Teorisi | en_US |
dc.subject | Education | en_US |
dc.subject | Organizations | en_US |
dc.subject | Constructive Theory | en_US |
dc.subject | Coverage | en_US |
dc.subject | Theory of Ozbil | en_US |
dc.title | Tavzîfü münezzemâti't-tahtîtîye fî tedrîsi lüğati'l-arabiyye li't-talebeti ğayri'n-nâtikîne bihâ lî tahsîni istiâbihim el-kıraî ve tenmiyyeti itticâhihim nehvehü | en_US |
dc.title.alternative | توظيف المنظمات التخطيطية في تدريس اللغة العربية للطلبة الغير الناطقين بها لتحسين استيعابهم القرائي وتنمية اتجاههم نحوها | en_US |
dc.type | Master's Thesis | en_US |
dc.contributor.department | Basic Islamic Sciences | en_US |