Da'vetu'l-enbiya fi'lKur'anu'l-Kerim Dirasetun Belağiyyetun
Abstract
Peygamberleri ve peygamberleri müjdeleyip uyaran Allah'a hamd olsun, alemlere rahmet olarak gönderilen Peygamberimiz Muhammed'e (sallallahu aleyhi ve sellem) bereket ve barış olsun Yine de .. Kur'an-ı Kerim'de sözü edilen peygamberlerin hikâyelerine, milletleri ve halkları ile başlarına gelenlere bakarsak, hepsinin tek bir çağrı üzerinde hemfikir olduklarını görürüz, bu da tek başına Allah'a ortak olmadan ibadet etme çağrısıdır. Tezimde Kur'an-ı Kerim'de peygamberlerin çağrılarını (retorik bir çalışma) ele aldım.Araştırma bir giriş, üç bölüm ve bir sonuç içeriyordu ve giriş, başlığın ana bileşenlerinin üç eksende yorumlanmasını içeriyordu. Üç eksen içerir: birincisi: iletilen benzetme, ikincisi: anlamlı benzetme ve üçüncüsü: temsili benzetme. Ve ikinci konu: metafor ve iki bölüme ayrılmıştır, birincisi: aktarılan metafor ve metaforda temsil edilen dilbilimsel metafor ve ikincisi: zihinsel metafor ve üçüncü konu, metafor başlığıdır ve birincisi: bir sıfat için metafor ve ikincisi: tarif edilen metonim olmak üzere iki bölüme ayrılmıştır Üçüncü bölüm "Badi Bilimi" başlıklı ve iki makale içeriyor. Birinci konu, Badi'a'nın ahlaki iyiliklerini ele alıyor ve beş tür içeriyor: birincisi: itaat, ikincisi, karşılık gelen, üçüncüsü: meslektaşların değerlendirilmesi, dördüncü: toplama, ayırma ve iyi bölme ve beşinci: sorun, ikinci konu ise Sözel Badi'ah erdemleri ve üç tür vardır, birincisi: 9 aliterasyon, ikincisi: asonans ve üçüncüsü: iktidarsızlığın sandığa dönüşü. Daha sonra sonuç ve kaynakların ve referansların listesi. Sonunda çalışma bir dizi sonuca ulaştı, bunlardan en önemlileri: Peygamberlerin çağrısı, çağrının açık sesi ve ebedi İslami mesajı insanlığa taşımanın başarılı örneği olduğu için Kur'an-ı Kerim'deki önemli savunuculuk yöntemlerinden biridir. Çünkü, amaç ve amaçlarına ulaşmak ve temel doktrin meselelerini pekiştirmek için, insan ruhunun doğasına yakın gerçekçi deneyimler, Kuran'ın mucizevi söyleminden, ifadesinin doğruluğu, tasvirinin ihtişamı ve ruhlar üzerindeki etkisinin gücüyle etki etme yeteneğini alan sanatsal yöntemlerle gerçekçi deneyimler sunar Tektanrıcılık, mesaj ve diriliş gibi, bütün peygamberler ve elçiler zamanında hepsinin Allah'tan olduğuna dair bir ifade ve mümin peygamberin eğlenmesi, cezanın Allah'a, Resulüne ve müminlere verildiğine dair bir ifade, kafirlerin kaderleri, öğüt ve hidayet, öğüt ve hidayet gibi ahlak ve hidayet yollarıyla gösterilir. Eğitim, rehberlik ve diğer insani değerlerdir. Praise to Allah, who sends the messengers and prophets, blessings and peace be upon our Prophet Muhammad, who was sent as a mercy to the world. Moreover, If we look at the stories of the prophets that were mentioned in the Holy Qur'an, and what happened to them with their nations and peoples, we could find that they all agreed on one call, which is the call to worship Allah alone with no partner. In the present thesis, the researcher deals with the call of the prophets in the Holy Qur'an (a rhetorical study). The research includes an introduction, three chapters and a conclusion. The introduction deals with the interpretation of the main components of the title through three sections. The first is dealing with the term da'wah both linguistically and idiomatically. The second is dealing with the term of the Prophets in language and idiomatically, while the third is dealing with the Qur'anic in its rhetorical miracles. With regard to the first chapter which is dealing with the science of meanings, which includes two topics, the first topic comes under the title of the news sentence, with two sections, the first is an introduction and delay, and the second is the mention and deletion. As for the second topic, it is titled The Structural Sentence, with five sections under: Interrogation, Command, Prohibition, Call, and Wistfulness Furthermore, the second chapter deals with The Science of Statement, and includes three topics, the first topic is about the simile, and it includes three sections; the first is for the sender simile, the second is for the eloquent simile, and the third is for the representational simile. And the second topic is about metaphor, and it is divided into two parts, the first part is for the linguistic metaphor represented in the metaphor that is transmitted and metaphor, and the second part is for the mental metaphor, while the third topic is the title of metaphor, which it is divided into two parts, the first part is for metonymy for an adjective, and the second part is for metonymy's description. 11 The third chapter is dealing with "The Science of the Badi" and it contains of two sections. The first section deals with the moral good deeds of the Badi'ah, and includes five types: the first is the compliance, the second is the corresponding, the third is the consideration of counterparts, and the fourth is collection, separation and good division, while the fifth is about the problem. The second section deals with Verbal Badi'ah virtues, and has three types, the first is alliteration, the second is assonance, and the third is the return of impotence to the chest. At the end, the conclusion and the list of sources and references are mentioned. Finally, the present study reaches a set of results, the most important ones are: The call of the prophets which is one of the important advocacy methods in the Holy Quran, as it is the clear voice of the call and the successful example of carrying the eternal Islamic message to humanity. As a result it presents realistic experiences close to the nature of the human soul, with artistic methods that derive their ability to influence from the rhetoric of the Qur'an miraculous with the accuracy of its expression, the splendor of its representation and the power of its influence on the souls, in order to achieve its goals and objectives and consolidate the main doctrinal issues such as monotheism, the message, the resurrection, and showing that all from Allah at the time of all the prophets and the messengers, entertaining the faithful prophet, stating that the punishment is Allah, His Messenger, and the believers, explaining the fate of the unbelievers, and presenting all of this by means of evangelization and warning by enticing and intimidation, in addition to the advice and guidance it carries, and the virtues of morality, education, guidance and other human values.
Collections
- Temel İslam Bilimleri [153]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..