Mesleki ve Teknik Liselerde okul başarısızlığının algılanan nedenleri üzerine bir Araştırma: Tunceli ili örneği. (The research on the perceived causes of school failure in the vocational and technical high schools: The sample of the Tunceli city).
Tarih
2017-09-21Yazar
Tatlılıoğlu, Kasım
Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü, Tunceli
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu çalışma, 2016-2017 yılında, Tunceli il merkezinde mesleki ve teknik liselerde öğrenim görmekte olan öğrencilerin başarı ve başarısızlık durumlarını atfettikleri nedensel yüklemeleri araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma, tarama türünde gerçekleştirilen bir çalışmadır. Öğrencilerin her birine 33 maddelik “Başarısızlık Nedenleri Anketi” uygulanmıştır. Öğrencilerin başarısızlık nedenleri belirlenerek, okul başarılarını olumsuz etkileyen nedenler tespit edilmiş olup, en yüksekten en düşüğe doğru sıralanmıştır. Başarısızlık nedenlerine genel olarak baktığımızda, “aileden, öğretmenden, bireyin kendisinden, ders içeriklerinden, öğrenme-öğretme yöntemlerinden ve çevresel faktörlerden” kaynaklandığı görülmektedir. Okul başarısızlığına en fazla geleneksel anlayışa sahip öğretmen ve ebeveynlerin yanlış yaklaşımları neden olmakta ve sonuçta birçok soruna yol
açabilmektedir. Aile katılımı, öğrencilerin okul başarısına etki eden en önemli etmenlerden biridir. Ailenin çocuğun okul başarısını etkilediği; ailevi sorunları olan öğrencilerin okul başarılarının, ailevi bir sorunu olmayan ve ailesinden destek gören öğrencilerin okul başarılarından daha düşük olduğu ortaya çıkmıştır. Okul başarısını sağlayabilmek için okuldan veya ailelerden kaynaklanan bu sıkıntıların ortadan kaldırılması gerekmektedir. Okul başarısızlığı, öğrencinin gerçek yeteneği ile okul başarısı arasında görülen farklılık olarak tanımlanmaktadır. Okul başarısını etkileyen değişik faktörler vardır. Okul başarısızlığı, bireyin kendisinden kaynaklanabileceği gibi, ailesinden, okulundan ve diğer çevresel faktörlerden de kaynaklanabilmektedir. İnsanlar birbirlerinden farklı özelliklere sahip olarak dünyaya gelmektedirler. Bu farklı özellikler bireysel farkları oluşturmaktadır. Sonuçta, bireyler aynı şekilde düşünüp aynı şekilde öğrenememektedirler. Öğrenenin, öğrenme ortamında olumsuz davranışlarda bulunması hem kendisinin hem de başkalarının öğrenmesini olumsuz etkilemekte,
öğrenme ortamında olumlu sosyal etkileşimi engellemektedir. Bu da istendik davranış oluşturma sürecinde öğretim sürecini etkileyen önemli dışsal değişkenlerden biri olarak ortaya çıkmaktadır. Böylece, öğrencilerin olumlu olumsuz davranışları belirlenerek başarısızlık olgusunun tanımlanması ve bağlı olduğu kaynaklarının saptanması önemli yer tutmaktadır. Etkili okul, birey ve toplumun eğitim-öğretim isteklerini en üst düzeyde gerçekleştiren öğrenci merkezli çağdaş bir eğitim-öğretim kurumudur. Eğitim-öğretim süreci ve ortamı boyutları etkili okulun önemli boyutlarındandır. Eğitim-öğretim ise planlı ve amaçlı sosyal bir girişimdir.
This study was carried out to investigate the causal attributions of success and failure of the students in vocational and technical high schools in Tunceli city in 2016-2017. This research is a study conducted in the type of survey. Each student has been applied a 33 entry “Failure Reasons Survey”. Having been defined the reasons of failure of the students and the resons of negative effects of school failure, they are listed in the order from the highest to the lowest. When we look at the reasons of failure generally we can see that they arise from “family, teacher, individual himself, lesson contents, the methods of learning-teaching and environmental factors”. The reason for failure of a school mostly occurs because of the teachers and parents’ wrong approaches who have traditional understanding and as a result it brings about lots of problems. Parent involvement is one of the most significant determinants that affects the students’ school success. It was found that family factor affected on the success of students at school; while the success of school of those who had some family problems was lower than those who did not any family problems, but supported by their families. The barriers either stemmed from parents or schools should be overcome in order to provide school success. School failure is defined as the gap between the real ability and school success of the student. There are various reasons affecting school failure. School failure results not only from the individual himself but also from his family, school and other environmental factors. People are borne with different characteristics. These different characteristics constitute individual differences. Thus, it can be inferred that individuals can neither think nor learn in the same
way. Negative behaviors of students have identical effects on both their and others’ learning in educational process that is a social obstacle in learning environment. This is one of the most important external parameter affecting to reach defined objectives of the instruction. So, it is crucial to determine the negative and positive behaviors of students with the reasons and other relevant clarifying their underachievement. Effective school is a contemporary and student centered education organization which has realized the education demands of individual and society in the highest level. Educational process and medium are important dimensions of effective school.
Bağlantı
www.bolgeselkalkinmakonferansi.orghttp://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/1138
Koleksiyonlar
- Psikoloji [68]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..