Okullarda şiddet ve zorbalık: Risk faktörleri, koruma, önleme ve müdahale hizmetleri: Konya örneği. (Violence and tyranny at schools: Risk factors, services of protect, prevent and interfere: The sample of the Konya).
Abstract
Özet: Araştırmanın amacı, ortaöğretim okullarında şiddetin kaynakları konusunda
öğretmen, yönetici ve öğrenci görüşlerini belirlemektir. Son yıllarda, toplumda okulların
güvenliği ile ilgili sorunların her geçen gün arttığına ilişkin bir algılama söz
konusudur. Okullarda şiddete ilişkin korku giderek artış gösteren bir olgudur. Okul
güvenliği ile ilgili çözülmesi gereken en önemli sorunların başında okullardaki şiddet
ve zorbalıkla baş etme gelmektedir. Okuldaki şiddet nedeniyle başta öğretmenler olmak
üzere pek çok birey kendini güvende hissetmemekte ve dolayısıyla işlerine yeterli
düzeyde odaklanamamaktadır. Şiddet nedeniyle bireyler, hem fiziksel hem de duygusal
kalıcı bozukluklara maruz kalmaktadır. Yapılan araştırma sonuçlarına göre, birçok
genç ergen çatışma ve problem çözmede en etkin yolun şiddet olduğuna inanmaktadır.
Bu durumun nedenleri olarak okuldan öğrenci davranışlarını olumlu yönde değiştirmesi
gerekirken bazı çocuk ve gençlerin okulla ilgili değişkenlerden dolayı suça
bulaşmış olma olasılığını söyleyebiliriz. Çok tartışılan bir konu da, şiddetin aileden
başlayarak bir süreklilik gösterdiği; hatta öğretmenlerin söylemiyle “ailede dayağa
alışmış çocukları başka türlü kontrol edemedikleri” şeklindedir. Şiddete uğrayan kişiler
(kurbanlar), kısa ve uzun süreli uyumsuzluk tehlikesi ile karşılaşmaktadırlar. Bu
araştırmada, 2006-2007 Eğitim-Öğretim yılında Konya il merkezi ile 31 ilçesinde öğrenci,
veli, idareci ve öğretmenlerden toplam 237784 kişiye uygulanan “Temel önleme Anketi”nin sonuçlarına yer verilmiştir Ayrıca, okullarda şiddet ve zorbalık konusu, buna ilişkin risk faktörleri ve çözüm önerileri ele alınarak, şiddet ve zorbalığa ilişkin kavramsal çözümleme yapılmıştır. Şiddetin ortadan kaldırılabilmesi ve gençlerimize daha kaliteli, daha güvenli eğitim ortamlarının sunulabilmesi için, öncelikle okullarda şiddetin irdelenmesi, sonrasında nedenlerinin araştırılması ve bu sonuçlar ışığında önlemlerin alınması gerekmektedir. Böylece, okullarda eğitim kalitesini ve iklimini
olumsuz yönde etkileyen şiddetin çözüm yollarının belirlenmesi için, bilimsel verilere
dayalı olarak yetkililere ve araştırmacılara öneriler sunulması amaçlanmıştır.
Abstract: The purpose of this study is to investigate the opinions of the teachers, administrators
and students about the sources of violence at high schools. In recent years, a
perception as to the fact that the problems about increasing of the schools’ safety day
by day is under consideration. It is a phenomenon that a fear of violence at schools
is increasing constantly. Coping with the violence at schools is the first thing that
should be solved about the safety of schools. Because of the violence at schools, many
members of the schools, especially the teachers don’t feel safe themselves, and so
they cannot focus on their work completely. Due to the violence, the individuals are
exposed to both physical and emotional defects permanently. According to the results
of the research, many young adolescents believe that the most effective way in the
conflicting and solving problems is violence. We can say the reasons as the fact that
a school should change students’ behaviours in positive ways but it sometimes turns
out that some kids and young people are possibly criminal because of the changeable
things at school. A much discussed subject is that violence starts with the family and
becomes permanent, even as the teachers say “we can’t control the kids in another
way if they are used to be beaten in the family”. Those who are exposed to violence
(victims) come across the danger of maladjustment for a short and long time. In this
research, it is given place to the results of “Basic Prevent Survey” as to the study of
violence at schools that was applied to the students, parents, headmasters and teachers
applied to totally 237784 people in the centre of Konya and 31 districts of Konya
in 2006-2007 Educational Year. By the help of this study, the question of violence and
tyranny at schools is analysed conceptually about violence and tyranny, dealing with
the risk factors about this subject and solution suggestions. To eliminate the violence
and present adolescent much more qualified and much safer education, firstly, violence
must be explicated, secondly causes must be investigated, and finally precautions
must be handled under the view of these results. Thus, it is aimed to make suggestions
based on scientific data to the administrators and researchers in order to determine
the solutions to violence at schools which effects the quality of education and the climate
of the school negatively.
URI
http://www.bingol.edu.tr/tr/arastirma/dergiler/sosyal-bilimler-enstitusu-dergisi/sayilarhttp://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/1075
Collections
- Psikoloji [68]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..