• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • 2.Enstitüler / Institutes
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Makine Mühendisliği
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 2.Enstitüler / Institutes
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Makine Mühendisliği
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tek Silindirli Dizel Motorda Yakıta Üre İlavesinin Motor Performans ve Emisyon Değerlerine Etkisinin Deneysel Olarak İncelenmesi

Thumbnail
View/Open
Avni KOZAN-Y.L. Tezi.pdf (3.595Mb)
Date
2022
Author
KOZAN, Avni
Metadata
Show full item record
Abstract
ÖZET: Günümüzde artan araç sayısı ile birlikte egzoz emisyonu çok önemli bir konu haline gelmiştir. Zorunlu olarak motorlara getirilen emisyon sınırlamaları nedeniyle motor üreticileri Ar-Ge çalışmaları yapmaktadır. Özellikle dizel motorlarda NOx emisyonunu azaltmak için Selective Catalytic Reactor ve AdBlue püskürtme sistemleri kullanılmaya başlamıştır. Bu nedenle dizel motorlarda ikinci bir enjektör ile emisyonu düşürmek için egzoz manifoldun da AdBlue püskürtülmektedir. Bu çalışmada dizel tek silindirli bir motorda emisyonları düşürmek için egzoz manifolduna AdBlue püskürtmek yerine, dizel yakıta katkı olarak ticari AdBlue, Üre ve saf su karışımı ve üre, saf su ve sitrik asit karışımları eklenmesinin egzoz emisyonu ve motor performansına etkisi incelenmiştir. 8 farklı yükte dizel ve 3 farklı yakıt katkılarının etkisinini incelenebilmesi için silindir içi basınç, egzoz gaz sıcaklığı, yakıt tüketimi, hava tüketim ve egzoz emisyonları deneysel olarak ölçülmüştür. Sonuç olarak dizele katkı olarak eklenen karışımların yanmayı kötüleştirmesine rağmen özellikle CO, HC ve NOx emisyonunda iyileşme sağlamıştır.
 
ABSTRACT: Today, with the increasing number of vehicles, exhaust emissions have become a very important issue. Due to the emission limitations imposed on the engines, engine manufacturers carry out R&D studies. Especially in diesel engines, Selective Catalytic Reactor and AdBlue injection systems have started to be used to reduce NOx emissions. For this reason, AdBlue is sprayed in the exhaust manifold to reduce emissions with a second injector in diesel engines. In this study, the effect of adding commercial AdBlue, urea and pure water mixture and urea, pure water, and citric acid mixtures as an additive to diesel fuel, instead of spraying AdBlue to the exhaust manifold in order to reduce emissions in a diesel single-cylinder engine, on the exhaust emission and engine performance was investigated. In order to examine the effects of diesel and 3 different fuel additives at 8 different loads, in-cylinder pressure, exhaust gas temperature, fuel consumption, air consumption and exhaust emissions were measured experimentally. As a result, although the mixtures added to the diesel as additives worsened the combustion, especially CO, HC and NOx emissions improved.
 
URI
https://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/5956
Collections
  • Makine Mühendisliği [24]





Creative Commons License
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 



| Politika | Rehber | İletişim |

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Type

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV