Lise Öğrencilerinin Empati Eğilim Düzeyleri ile Sportmenlik Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Abstract
ÖZET:
Bu araştırma, Malatya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı merkez okullarda öğrenim gören lise öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ile sportmenlik davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı merkez okullarda öğrenim gören lise öğrencileri, araştırmanın örneklem grubunu ise 439 kız öğrenci ve 341 erkek öğrenci olmak üzere toplam 780 lise öğrencisi oluşturmuş ve bu öğrenciler gönüllü olarak çalışmaya katılmıştır. Araştırmamızda veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Anket formu üç bölüm ve toplam 47 sorudan oluşmaktadır. Birinci bölümde demografik değişkenlerle ilgili 7 ifade yer almaktadır. İkinci bölümde, 20 ifadeden oluşan
“Sportmenlik Davranış Ölçeği”, üçüncü bölümde 20 ifadeden oluşan “Empatik Eğilim Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeklerin güvenilirlik analizleri Cronbach alfa güvenirlik katsayısı hesaplanarak yapılmıştır. Demografik bilgiler ve diğer grup sorulara ait fikir edinilmesini sağlamak amacıyla aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde dağılımları içeren tanımlayıcı istatistikler sunulmuştur. Lise Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Sportmenlik Davranış düzeylerini tespit etmek amacıyla korelasyon (Pearson) testi uygulanmıştır. Empatik Eğilim ve Sportmenlik Davranış düzeyleri alt boyutlarının bazı demografik değişkenlerle ilişkisini tespit etmek amacıyla ilk etapta çarpıklık ve basıklık (Skewness and Kurtosis) testlerine bakılmış olup test sonucuna göre normallik şartlarını sağlayan verilerin analizinde bağımsız ikili grupların karşılaştırılmasında Bağımsız Örneklem T (İndependent Sample T) testi uygulanmıştır. Sonuçlar %95 güven aralığında, anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde IBM SPSS Statistics 22 paket programından faydalanılmıştır. Çalışmamızın sonuçlarına göre, sportmenlik davranış ölçeğinden alınan cevaplara göre bazı alt boyutlarda ve genel puan durumların, cinsiyet, sınıf, ders durumu ve spor yapma durumlarında gruplar arasında istatiksel olarak anlamlı farlılık tespit edilirken; kardeş sayısı, anne eğitim düzeyi baba eğitim düzeyinde gruplar arasında istatiksel olarak anlamlı farlılık tespit edilmemiştir. Yine çalışmamızın empatik eğilim ölçeği sonucunda ise, sınıf ve ders durumlarında gruplar arasında istatiksel olarak anlamlı farlılık tespit edilirken; cinsiyet, kardeş sayısı, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve spor yapma durumlarında gruplar arasında istatiksel olarak anlamlı farlılık tespit edilmemiştir. ABSTRACT:
This study was conducted to examine the relationship between empathic tendency levels and sportsmanship behaviors of high school students studying in central schools affiliated to Malatya Provincial Directorate of National Education. The population of the study consisted of high school students studying in central schools affiliated to the Provincial Directorate of National Education, and the sample group of the study consisted of 780 high school students, 439 female students and 341 male students, and these students voluntarily participated in the study. In our research, the questionnaire method was used as a data collection tool. The questionnaire consists of three sections and 47 questions in total. In the first section, there are 7 statements about demographic variables. In the second part, “Sportsmanship Behavior Scale” consisting of 20 statements and in the third part, “Empathic Tendency Scale” consisting of 20 statements were used. Reliability analysis of the scales was done by calculating Cronbach's alpha reliability coefficient. Descriptive statistics including arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage distributions were presented to provide an idea about demographic information and other group questions. Correlation (Pearson) test was applied to determine the levels of Empathic Tendency and
Sportsmanship Behavior of High School Students. In order to determine the relationship between the sub-dimensions of Empathic Tendency and Sportsmanship Behavior levels with some demographic variables, Skewness and Kurtosis tests were examined in the first place, and according to the test results, Independent Sample T (Independent Sample T) test was applied in the comparison of independent paired groups in the analysis of data that meet the normality conditions. The results were evaluated at 95% confidence interval and significance at p<0.05 level. Statistics package program was used in the evaluation of the data. According to the results of our study, according to the answers received from the sportsmanship behavior scale, statistically significant differences were found between the groups in some sub-dimensions and general scores, gender, class, course status and sports participation status; while statistically significant differences were not found between the groups in the number of siblings, mother
education level, father education level. Again, as a result of the empathic tendency scale of our study, while statistically significant differences were found between the groups in class and course status; no statistically significant differences were found between the groups in gender, number of siblings, mother's education level, father's education level and sports participation status.
Collections

DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..