Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Örgütsel Çekicilik İle Örgütsel Sinerji Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Özet
ÖZET:
Bu araştırma, Bingöl İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı merkez ve ilçelerde görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin, örgütsel çekicilik ve örgütsel sinerji düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini Bingöl İl Müdürlüğüne bağlı merkez ve ilçelerdeki okullarda görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmaya 18 kadın 136 erkek olmak üzere toplam 154 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmamızda veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Anket formu üç bölüm ve toplam 51 sorudan oluşmaktadır. Birinci bölümde demografik değişkenlerle ilgili 10 ifade yer almaktadır. İkinci bölümde, 11 ifadeden oluşan “Örgütsel Çekicilik Ölçeği”, üçüncü bölümde 29 ifadeden oluşan “Örgütsel Sinerji Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeklerin güvenilirlik analizleri Cronbach alfa güvenirlik katsayısı hesaplanarak yapılmıştır. Demografik bilgiler ve diğer grup sorulara ait fikir edinilmesini sağlamak amacıyla aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde dağılımları içeren tanımlayıcı istatistikler sunulmuştur. Öğretmenlerin örgütsel çekicilik ve örgütsel sinerji boyutları arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla korelasyon (Pearson) testi uygulanmıştır. Örgütsel çekicilik algıları ve örgütsel sinerji algıları alt boyutlarının bazı demografik değişkenlerle ilişkisini tespit etmek amacıyla ilk etapta çarpıklık ve basıklık (Skewness and Kurtosis) testlerine bakılmış olup test sonucuna göre normallik şartlarını sağlayan verilerin analizinde bağımsız ikili grupların karşılaştırılmasında Bağımsız Örneklem T (İndependent Sample T) testi ile normallik şartlarını sağlamayan verilerde ise Mann Whitney-U testleri uygulanmıştır. Ayrıca değişkenler arasındaki ilişkileri bütüncül biçimde sınamak için regresyon analizinden faydalanılmıştır. Sonuçlar %95 güven aralığında, anlamlılık p<0.05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde IBM SPSS Statistics 22 paket programından faydalanılmıştır.
Araştırma sonucunda, BES öğretmenlerinin görev yaptıkları örgütlerine dair algıladıkları çekicilik düzeyinin ciddi bir oranın örgüt içerisinde bulunan sinerji ile ilgili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda örgüt içerisinde bireylerarası “etkileşim ve takdir etme”, “bütünleşme”, “strateji” ile “güncellenme ve güçlenme” düzeyleri de aynı oranda örgütün çekicilik düzeyini olumlu anlamda etkilemektedir. Bu da dolaylı yollarla bireylerin örgütlerine bağlılık düzeylerini, iş performanslarını, iş motivasyonlarını vb. değişkenleri de arttırabileceği söylenebilir. ABSTRACT:
This research was conducted to examine the relationship between the organizational attraction and organizational synergy levels of physical education and sports teachers working in the centers and districts of Bingöl Provincial Directorate of National Education.
The universe of the research consists of physical education and sports teachers working in the schools in the center and districts of Bingöl Provincial Directorate. A total of 154 teacher, including 18 females and 136 males, voluntarily participated in the study. A questionnaire method was used as the data collection tool in our research. The questionnaire consists of three sections and a total of 51 items. The first section includes 10 statements related to demographic variables. The second section uses the "Organizational Attractiveness Scale," consisting of 11 statements, and the third section uses the "Organizational Synergy Scale," consisting of 29 statements. The reliability analyses of the scales were conducted by calculating Cronbach's alpha reliability coefficient. Demographic information and descriptive statistics, including arithmetic mean, standard deviation, frequency, and percentage distributions, were provided to gain insights into demographic characteristics and other group-related questions. To determine the relationship between teachers' perceptions of organizational attractiveness and organizational synergy dimensions, a correlation (Pearson) test was applied. Initially, skewness and kurtosis tests were examined to detect the relationship between perceptions of organizational attractiveness and organizational synergy sub-dimensions with some demographic variables. Based on the test results, independent sample t-tests were conducted to compare independent binary groups in the analysis of data that met the normality conditions, while Mann Whitney-U tests were used for data that did not meet normality conditions. Furthermore, regression analysis was utilized to comprehensively examine relationships between variables. Results were evaluated at a significance level of p < 0.05 with a 95% confidence interval. IBM SPSS Statistics 22 package program was used for data analysis.
As a result of the research, it was concluded that the level of attractiveness perceived by physical education and sports teachers in their organizations is significantly related to the synergy existing within the organization. Furthermore, the levels of interpersonal "interaction and appreciation," "integration," "strategy," and "updating and strengthening" within the organization also positively influence the attractiveness level of the organization to the same extent. It can be said that this indirectly increases individuals' levels of organizational commitment, job performance, job motivation, etc.
Koleksiyonlar
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..