Show simple item record

dc.contributor.advisorDoç. Dr. Enes BELTEKİNen_US
dc.contributor.authorDURMAZER, Felek
dc.date.accessioned2024-08-15T07:37:38Z
dc.date.available2024-08-15T07:37:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/5785
dc.description.abstractÖZET: Bu çalışma, Bingöl Üniversitesinde farklı fakültelerde öğrenim gören öğrencilerin kişilik özellikleri, akademik erteleme ve üst bilişsel okuma stratejileri arasındaki etkinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Bingöl Üniversitesinde 2023-2024 eğitim öğretim dönemimde farklı fakültelerde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya Spor Bilimleri Fakültesi, Fen Edebiyat Fakültesi ve Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören toplam 675 öğrenci katılmıştır. Araştırmamızda veri toplama aracı olarak “anket yöntemi” kullanılmıştır. Anket formu dört bölüm ve toplam 64 sorudan oluşmaktadır. Birinci bölümde demografik değişkenlerle ilgili 6 ifade yer almaktadır. İkinci bölümde, 17 ifadeden oluşan “Beş Faktör Kişilik Envanteri” kullanılmıştır, üçüncü bölümde 22 ifadeden oluşan “ Üst bilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği” kullanılmıştır, dördüncü ve son bölümde ise 19 ifadeden oluşan “Akademik Erteleme Ölçeği (AEÖ)” kullanılmıştır. Sonuçlar %95 güven aralığında, anlamlılık 0.05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, araştırmamız sonucunda elde edilen bulgulara göre araştırmaya katılan öğrencilerin ölçek sorularına verdikleri cevapların ortalamalarına bakıldığında analitik okuma ve pragmatik okuma stratejilerini iyi düzeyle kullandıkları, öz disiplin ve dışa dönük kişilik özelliklerinin yüksek düzeyde olduğu, akademik erteleme düzeylerinin de orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Üst bilişsel okuma stratejilerinde cinsiyet, spor yapma durumu, kişisel gelişmi sağlayacak etkinlik, öğrenim görülen fakülte, günlük kitap okuma süresi ve günlük ders çalışma süresi değişkenlerinde, kişilik özelliklerinde cinsiyet ve günlük ders çalışma sürelerinde, akademik erteleme düzeylerinde de cinsiyet ve günlük ders çalışma süresi değişkeninde gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Üst bilişsel okuma stratejileri ve kişilik özellikleri alt boyutları ile akademik erteleme düzeyleri arasında da pozitif yönlü korelasyon tespit edilmiştir.en_US
dc.description.abstractABSTRACT: This study aimed to investigate the impact among personality traits, academic procrastination, and metacognitive reading strategies of students from different faculties at Bingöl University. The study's population comprises students from various faculties at Bingöl University during the 2023-2024 academic year. The study involved a total of 675 students from the Faculty of Sports Sciences, Faculty of Arts and Sciences, and Vocational School of Social Sciences. The "survey method" was used as the data collection tool in our research. The survey form consists of four sections and a total of 66 questions. The first section contains 8 statements related to demographic variables. The second section utilizes the "Five-Factor Personality Inventory," consisting of 17 statements, the third section uses the "Metacognitive Reading Strategies Scale," consisting of 22 statements, and the fourth and final section uses the "Academic Procrastination Scale," consisting of 19 statements. Results were assessed at a 95% confidence interval, with a significance level of 0.05. In conclusion, based on the findings from our study, when examining the average responses of the students who participated in the research, it was observed that they utilized analytical and pragmatic reading strategies at a high level, had high levels of self-discipline and extraversion, and exhibited moderate levels of academic procrastination. A statistically significant difference was found among groups in metacognitive reading strategies with respect to gender, engagement in sports, participation in personal development activities, the faculty in which they studied, daily reading time, and daily study time. Similarly, for personality traits, there were statistically significant differences with respect to gender and daily study time. For academic procrastination, significant differences were identified with respect to gender and daily study time. A positive correlation was also found between the sub-dimensions of metacognitive reading strategies and personality traits and academic procrastination levels.en_US
dc.language.isoTurkishen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKişilik Özellikleri, Akademik Erteleme, Üstbilişsel Okuma Stratejileri.en_US
dc.subjectPersonality Traits, Academic Procrastination, Metacognitive Reading Strategies.en_US
dc.titleFarklı Fakültelerde Öğrenim Gören Öğrencilerin Kişilik Özellikleri, Akademik Erteleme ve Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Arasındaki Etkinin İncelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of the Effect between Personality Traits, Academic Procrastination and Metacognitive Reading Strategies of Students Studying in Different Facultiesen_US
dc.typeMaster's Thesisen_US
dc.contributor.departmentPhysical Education and Sporten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record