Abu Alaa Maari'nin hayati lizumiyatı ve şiiri
Özet
ÖZET:
Ebü‟l-Alâ El-Maarrî, Abbasi döneminin en önemli Ģairlerinden biri olarak kabul edilir. Suriye kökenli olup ve ġam Maarat al-Nu`man'de doğmuĢtur.Bu araĢtırma, el-Ma'ri'nin ünlü olduğu belirli bir sanatla ilgilenmektedir. Bu da süreksizlik sanatıdır. Süreksizlik sanatı, modernistlerin süreksizlik üzerine eleĢtirel ve tarihsel çalıĢmalarının temellerinden biridir. El-Maarrî'nin Ģiiri, Taha Hüseyin ve tanınmıĢ diğer Arap Ģairlerinin Arap edebiyat tarihi kitaplarında süreksizlik sanatının yer alması, onu Arap Ģiirinin en önemli koleksiyonlarından biri haline getirmiĢtir. Ancak bu yazıda, El-Maarri'nin Ģiirinin üslup özelliklerini ve Ebu Alaa El-Maarri Ģiirinin gerekliliğini ele alacağız. ÇalıĢmamızda divanın tüm metinlerine değinildi. Bu yüzden mizaç, bekârlık, et yememe, sadelikte savurganlık gibi zorunluluk nedeniyle dayanalamayacak Ģeylere de temas edildi. Süreksizlik sanatını sözel, kompozisyon ve ritmik özelliklerine dayanarak inceleyeceğiz. Bu yüzden üslup özelliği, dilin normal kullanımından bir tür sapma olup, üslubu sözlü, kompozisyonel, yapısal ve dilsel özelliklerle analiz ettik.. Bu araĢtırmadaki hedefimiz budur. ABSTRACT:
Abu Al-Ala Al-Maari is considered one of the most prominent poets of the Abbasid era, and he is Syrian in origin, and was born in Maarat al-Nu'man from the Levant, and this research which we are dealing with deals with a special art for which al-Ma‟ari was famous, which is the art of impermanence, and impermanence is one of the foundations of literary, critical and historical studies conducted by the modernists on Al-Ma'ari‟s poetry, in independent books such as those written by Dr. Taha Hussein, or in books that he and other Arab poets include, such as the well-known history of Arabic literature books, all of this made Al-Lzumiyat one of the important collections of Arabic poetry. But in this study we will deal with the characteristics of the style in the poetry of al-Maarri, and the obligatory or imperative of what is not necessary is the poetry of Abi Ala Al-Maari. All the texts of the court were carried out, and his own temperament made him bear what he could not bear, whether from obligations such as celibacy, non-eating meat and extravagance in simplicity. We will study the verbal, compositional, and rhythmic features and the mechanism of image formation in Diwan al-Luzumiyat, in order to stand on the characteristics of impermanence in his poetry, and the stylistic feature is a kind of departure from the normal use of language,
Koleksiyonlar
- Temel İslam Bilimleri [154]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..