Hollywood Sineması Bağlamında Tüketim Toplumu Analizi
Özet
ÖZET:
Bu çalışmada, tarihi çok eskiye dayanmayan ancak çok hızlı gelişen bir alan olan sinema üzerinden bir çalışma yürütülmüştür. Sinema, izleyicisi olan ve beyaz perdede sınırsız konu hakkında hareketli görüntüler sunan bir alandır. Sinema, tarihinin başından bu yana her zaman ilgi gören sinema son yıllarda daha da önemli bir alan haline gelmiştir. Sinema, gördüğü bu ilginin yanında çok fazla alanında dikkatini çekmeyi başarmıştır. Bu alanlardan biri olan sosyoloji için çoğu alanda olduğu gibi sınırsız kaynak sunmaktadır. Sosyoloji, sinema içerisinde birey ve toplumla ilgili geçmişte, bugün ve geleceğe dair çok fazla kaynak bulabilmektedir. Sinema zamanla sadece bir amaç olmaktan çıkmış bir araç olarak da hizmet etmeye başlamıştır. Sinema, 1895 yılından bu yana içerik ve yapım bakımından toplumdan topluma farklılaşmıştır. Sinema içinde bulunduğu toplumdan beslenmekte ve ona dair içinden o toplumun kültürel, dine ve sosyal yapısına dair esintiler bulundurur. Bununla birlikte sinema her ne kadar ulusal karakter gösterse de içeriğinde küresel konulara da dikkat çeken filmlerde içermektedir. Çalışmanın amacı günümüzde egemen bir kültür haline gelen tüketim kültürünü farklı açılardan sinema üzerinden ele almaktır. Sinemanın kullanılıyor olması ele alınan konular hakkında görsel ve sözel olarak da bir kaynak bulundurmaktır. Çalışmada öncelikle döküman incelemesi yapılmıştır. Detaylı bir araştırmadan sonra tüketim toplumuna vurgu yapmış olan dört Hollywood filmi seçilmiştir. Seçilen filmler “Bir Alışverişkoliğin İtirafları, Şeytan Marka Giyer, 99 Francs, Fight Club Ve Truman Show”dur. Tipik örnekleme yöntemi ile elde edilen filmler üzerinden göstergebilim analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda tüketim toplumunda toplumsal ilişkiler, reklamlar, bireyin kendini tanımlaması ve tüketim bağımlılığı ile ilgili konulara dair örnekler bulunuş ve ele alınmıştır. ABSTRACT:
In this study, a study was carried out on cinema, which is a field whose history is not very old, but which is developing very rapidly. Cinema is a space that has an audience and presents moving images about unlimited subjects on the big screen. Cinema, which has always attracted attention since the beginning of its history, has become an even more important field in recent years. In addition to this interest, cinema has managed to attract attention in many areas. It offers unlimited resources for sociology, which is one of these fields, as in most fields. Sociology can find many sources about the individual and society in the past, present and future in cinema. Over time, cinema has ceased to be just an end, but has also begun to serve as a tool. Cinema has differentiated from society to society in terms of content and production since 1895. Cinema is nourished by the society it is in, and it contains inspirations about the cultural, religious and social structure of that society. However, although the cinema shows a national character, it also includes films that draw attention to global issues. The aim of the study is to examine the consumption culture, which has become a dominant culture today, from different perspectives through cinema. The use of cinema is to have a visual and verbal source about the topics discussed. In the study, first of all, a document review was made. After a detailed research, four Hollywood films that emphasized the consumer society were selected. Selected films are “Confessions of a Shopaholic, The Devil Wears Prada, 99 Francs, Fight Club, and The Truman Show.” Semiotic analysis was made on the films obtained by the typical sampling method. As a result of the study, examples of social relations, advertisements, self-definition of the individual and consumption addiction in the consumer society were found and discussed.
Koleksiyonlar
- Sosyoloji [28]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..