Ebü’l Hüseyin el-Basrî’nin İmâmet Anlayışı
Abstract
ÖZET:
Bu çalışmada Ebü’l Hüseyin el-Basrî’nin sadece usul-i fıkıh alanında değil
aynı zamanda kelam alanında da eserler veren Mu’tezîli bir alim olduğu tespit
edilmiştir. Daha sonra Basrî'nin yaşadığı döneme ışık tutularak ilmî kişiliği ortaya
konulmuştur. Ardından imâmet ile ilgili tartışmaların yaşandığı Büveyhîler
döneminde yaşayan Basrî’nin imâmete dair görüşleri ele alınmıştır. Basrî’nin
imâmete dair düşünceleri, Şerhu Usûli’l-Hamse adlı eseri bağlamında
değerlendirilmiştir. Çünkü Basrî’nin bu eseri dışında imâmet ile ilgili diğer
eserleri günümüze ulaşmamıştır. Nitekim Basrî, imâmet ile ilgili tanımlamalara
yer vererek imâmetin vücûbiyetinin hem aklî hem de naklî olduğunu
savunmaktadır. İmamın masumiyetini şart koşmayan Basrî, imamın belirlenme
yöntemi olarak seçimi ele almaktadır. Bunun yanında sahâbe müdafaasını
gerçekleştirerek ilk dört halifenin meşruiyetini de ispatlamaktadır. Son olarak Hz.
Peygamber’in vefatından sonra meşru birinci imamın Hz. Ebû Bekir olduğunu
ifade ederek Şiîlerin karşıt iddialarına cevaplar vermektedir. ABSTRACT:
In this study, it has been determined that Ebü'l Hüseyin el-Basrî is a
Mu'tazili scholar who produced works not only in the field of Islamic
jurisprudence but also in the field of kalam. Later, by shedding light on the
period in which Basri lived, his scientific personality was revealed. Then,
the views of Basri, who lived in the Buwayhid period, when there were
discussions about the imamate, were discussed. Basrî's thoughts on the
imamate were evaluated in the context of his work Şerhu Usûli'l-Hamse.
Because, apart from this work, Basri's other works about the imamate have
not survived to the present day. As a matter of fact, Basrî, by including
definitions about the imamate, argues that the necessity of the imamate is
both rational and transmitted. Basri, who does not stipulate the innocence
of the imam, considers election as the method of determining the imam. In
addition, he proves the legitimacy of the first four caliphs by defending the
companions. Finally, he answers the opposing claims of Shiites by stating
that the first legitimate imam after the death of the Prophet was Abu Bakr.
Collections
- Temel İslam Bilimleri [154]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..