• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   DSpace Ana Sayfası
  • 2.Enstitüler / Institutes
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Matematik
  • Öğe Göster
  •   DSpace Ana Sayfası
  • 2.Enstitüler / Institutes
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Matematik
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ALTIN ORAN VE FİBONACCİ SAYILARININ MÜZİK İLE İLİŞKİSİ

Thumbnail
Göster/Aç
Ayşe Ulçan-Tez 24.04.2023 Son 2.docx (3.924Mb)
Tarih
2023
Yazar
ULÇAN, Ayşe
Üst veri
Tüm öğe kaydını göster
Özet
ÖZET Altın oranın müzikte kullanımının araştırıldığı tez çalışmasında irrasyonel 3 sayı belirlenmiş olup, bunlar; altın oran, √2 ve Pi(π) sayısıdır. Bu sayılara denk gelen notalar (Do 1, Re 2 , Mi 3 Fa 4 , Sol 5 , La 6 ve Si 7) belirlenmiş ve bu 3 sayıya ait melodiler piyonayla oluşturulmuştur. Altın oranın müzikte kullanımının incelendiği araştırma 202 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada katılımcılara altın oran, Pi(π) ve √2 sayılarına karşılık gelen melodiler dinletilmiş ve anket yöntemiyle görüşleri alınmıştır. Analiz neticesinde katılımcıların dinledikleri melodilerinden hangilerinin daha önce dinledikleri bir müziği andırdığına dair görüşlerine bakıldığında %68,9’ünün altın orana karşılık gelen melodinin daha önce dinledikleri bir müziği andırdığını, %20,3’ünün Pi(π) sayısına karşılık gelen melodinin daha önce dinledikleri bir müziği andırdığını ve %11,4’ünün √2 sayısına eşit karşılık gelen melodinin daha önce dinledikleri bir müziği andırdığını belirtmişlerdir. Araştırmada katılımcıların eğitim durumuna göre katılımcıların beğendikleri melodinin farklılık gösterdiği tespit edilmiş ve eğitim durumu lisans ve lisansüstü olan katılımcılar büyük çoğunlukla altın orana karşılık gelen melodiyi beğenmişlerdir. Katılımcıların beğendikleri melodinin müziğe olan ilgi düzeylerine göre farklılık analizi neticesinde katılımcıların beğendikleri melodinin müziğe olan ilgi düzeylerine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiş ve müziğe fazla ve çok fazla ilgi duyan katılımcıların büyük çoğunlukla altın orana karşılık gelen melodiyi beğenmişlerdir. Katılımcıların beğendikleri melodinin günlük müzik dinleme sürelerine göre farklılık analizi neticesinde günlük 20-40 dk., 40-60 dk., ve 1 saatten fazla müzik dinleyen katılımcılar büyük çoğunlukla altın orana karşılık gelen melodiyi beğenmişlerdir. Katılımcıların beğendikleri melodinin herhangi bir enstrüman çalma durumlarına göre farklılık analizi neticesinde katılımcıların beğendikleri melodinin herhangi bir enstrüman çalma durumlarına göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Buna göre enstrüman çalan katılımcıların büyük çoğunlukla altın orana karşılık gelen melodiyi beğenmişlerdir.
 
ABSTRACT In this thesis study invesigating the use of the golden ratio in music, three irrational numbers are determined. These are the golden ratio, Pi(π) and √2. The notes (Do 1 Re 2 Mi 3 Fa 4 Sol 5 La 6 Si 7) corresponding of these numbers are determined. Also the melodies of these three numbers are created with the piano. The research examining the use of the golden ratio in music was carried out with 202 participants. In the research, the melodies corresponding to the golden ratio, pi and square root 2 numbers were listened to the participants and their opinions were taken by questionnaire method. As a result of the analysis, when the views of the participants on which of the melodies they listened to resemble a music they listened to before, 68.9% of them said that the melody corresponding to the golden ratio, resembled a music they had listened to before, and 20.3% said that melody 2, that is, pi. They stated that the melody corresponding to the number of melody resembled a music they had listened to before, and 11.4% of them stated that the melody corresponding to melody 3, that is, the square root of 2, resembled a music they had listened to before. In the study, it was determined that the melody that the participants liked differed according to the educational level of the participants, and the participants with undergraduate and graduate education mostly liked the melody 1, that is, the melody corresponding to the golden ratio. As a result of the difference analysis of the melody that the participants liked according to their level of interest in music, it was determined that the melody that the participants liked differed according to their level of interest in music, and the participants who were very or very interested in music mostly liked the melody 1, that is, the melody corresponding to the golden ratio. As a result of the difference analysis of the melody that the participants like according to the daily music listening times, the participants who listen to music for 20-40 minutes, 40-60 minutes, and more than 1 hour a day mostly liked the melody 1, that is, the melody corresponding to the golden ratio. As a result of the difference analysis of the melody that the participants liked according to their playing any instrument, it was determined that the melody that the participants liked differed according to their playing status of any instrument. Accordingly, the participants who played the instrument mostly liked the melody 1, that is, the melody corresponding to the golden ratio.
 
Bağlantı
http://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/5498
Koleksiyonlar
  • Matematik [9]





Creative Commons License
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV
 

 



| Politika | Rehber | İletişim |

sherpa/romeo

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreBy TypeBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreBy Type

Hesabım

GirişKayıt

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV