YUSUF KARADÂVÎ’NİN İBADETLER ALANINDAKİ FIKHİ TERCİHLERİ
Özet
ÖZET
Araştırmamızda, Yusuf el- Karâdâvi’nin fıkıh ve fıkıh usûlünü tecdîd kavramıyla
harmanlayarak mezheplerarası bir yaklaşımla kaleme aldığı “Fetavâ’l-muâsıra” adlı
eserinde ele aldığı ibadetler hakkındaki fıkhi tercihleri esas alınmaktadır. Konular
mezhep imamları, kadim ve muasır alimler ve son olarak Karâdâvi’nin tercihleri
etrafında izah edilecektir. Konulardaki farklı görüşleri mukayeseli olarak incelemeyi
hedeflemekteyiz. Bunun sonucunda fıkhi ayrılık ve çekişmelerin ana kaynağının
nedenlerini de zikretmiş olacağız. Çalışmamızda eserin müellifi Yusuf el-Karâdâvî’nin
konuyla ilgili tercihlere ulaşırken kullandığı metodolojiyi de tespit edeceğiz.
Araştırmamız Karadâvi’nin hayatı, ilmi serencamı, fetvadaki metotlarını ele aldığımız
giriş bölümü ile başlamaktadır. Akabinde bedeni ibadetlerdeki görüşleri birinci bölümde,
mali- hem mali hem bedeni ibadetlerdeki görüşleri ise ikinci bölümümüzde ele
alınacaktır. Birinci ve ikinci bölümde ele alınan fıkhi konularda önceliğimiz
Karadâvî’nin hükme varırken kullandığı delilller ve tercihler olacaktır. Konu etraflıca
izah edildikten sonra kadim alimlerimizin tercih ve delillleri zikredilecektir. Son olarak
ise günümüz fıkıhçılarının görüşleri de ele alınarak zamanın değişmesine paralel
hükümlerin değişme serüvenine de şahitlik etmiş olacağız. Yusuf el-Karâdâvi ilmi
çalışmalarının yanısıra aktivistlik, öğretmenlik, vakıf temsilcilikleri yönleriyle de
topluma ışık tutan bir fakih olmuştur. Fıkıh alanındaki tercihlerinin çoğunluğu kolaylık
ilkesi ile İslam’ı daha büyük kitlelere sevdirerek tanıtmak ve fıkhî incelikleri öğretmek
amacını taşımaktadır. Fıkhi konularda insanları mu’tedil olmaya davet etmiş ve fıkhî
mezhep görüşleri arasında delil merkezli analizle en güçlü ve zamanın maslahatına en
uygun olanının tercih edilmesi gerektiğini savunmuştur. İbadeti ilgilendiren hususlarda
bütüncül ve her nevi görüşü sahih olması ve delilin kudreti şartı ile eserinde zikrederek
delil göstermiştir. Karâdâvinin, mezhep alimleri ve hocalarının aksine görüşleri de
mevcuttur. Çalışmamızda objektif olmak kaydıyla tenkit edilerek eleştiriye maruz
kaldığı tercihlerini de ele alacağız. “el-Fetavâ’l-muâsıra” eseri birçok dile çevrilerek
genç neslin rağbet ettiği bir kaynak haline gelmiştir. ABSTRACT
Our research aims to examine Yusuf el-Karadavi’s fıqh and fıqh methodology
comparatively, concerning the concept of tecdid, focusing on his text “Fetava’l-muasıra”
where he discusses fıqh differences towards prayers (worship) across sects. This study
analyzes the methodology of how Karadavi grasps these intellectual differences amongst
sects. Yusuf el-Karadavi is a versatile fıqh scholar, not only interested in intellectual
issues but also leads Islamic community through his collaboration with pious
foundations, his mentorship, and activism. Our research begins with the introductory
part, where we discuss Karadâvi's life, his knowledge, his methods in fatwa.
Afterwards, his views on physical worship will be discussed in the first part, and his
views on financial and physical worship will be discussed in the second section. Our
priority on the fiqh issues discussed in the first and second chapters will be the evidences
and preferences used by Karadâvî while making a decision. After the subject is
explained in detail, the preferences and evidences of our ancient sect scholars will be
mentioned. And as a final, by considering the views of today's jurists, we will witness
the adventure of changing the provisions parallel to the change of time. Karadavi’s main
purpose rests on the principle of convenience which will make more people endearing of
Islam through teaching subtleties of fıqh. He invites people to be moderate on fiqh issues
and argues that among intellectual sectarian views, the strongest and most appropriate
practice should be preferred with evidence-centered analysis concerning the the
necessity of the time. Through his scholarship, Karadavi shows how to approach issues
concerning prayers holistically, emphasizing to consider every precise view with being
keen on the necessity of powerful evidence. Thus, this study presents Karadavi’s some
disagreements on issues setting him apart even from his mentors and important scholars
of Islamic sects. Our study’s main focus, “Fetava’l-muasıra” has been quite influential in
contemporary times as it has been translated into various languages and attract an
important number of young followers.
Koleksiyonlar
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..