THE IMPACT OF NATIONAL CULTURE ON WORK ETHICS
Özet
ABSTRACT
Nowadays, national culture became a concerned matter of corporations and considered as one of the most effective phenomena influences on employee‟s behaviors. Accordingly, they obliged to conduct more topic-related studies, to explore the impact of national culture on work ethics.
The aim of this research is to focus on some of the main features of the values of national cultural dimensions, and their impacts on work ethics of employees in Iraqi-Kurdistan region‟s private sector companies. To this end, the research through a case study has attempted to specify the trends of managers working in Cihan Group (CG), located its headquarters in Erbil city in Iraqi-Kurdistan region. The reasons behind choosing this group return to its effectiveness and wide participation in different economic and social sectors throughout the region and all over Iraq.
Theoretical data were gathered from different academic books, scientific researches, articles, journals and internet websites. For empirical part, the research has used the descriptive analytical method. The research sample included all managers working in Cihan Group totaling (121) managers. Appropriate questionnaire has been prepared and then distributed on respondents, but (112) questionnaires were retuned, (3) of them were invalid. Accordingly, (109) of them were valid for statistical analysis, which processed by utilization of statistical package software SPSS v.23, to test three research hypothesis.
Results indicated that there is a close relationship between national culture and work ethics of employees in the group. Moreover, it is indicated that the national culture strongly and significantly impacted on work ethics and its dimensions.
Finally, the research recommended for conducting further researches on this topic in Iraqi-Kurdistan region, as it is considering as one of intangible and important asset in companies. It is recommended also to act for encouraging positive values to support managerial efficiency and ethical behaviors at the workplace to increase company‟s reputations and further development. ÖZET
Ulusal kültür günümüzün iĢ dünyasındaki Ģirket ve kurumların ilgisini çekmektedir. Zira ulusal kültür iş dünyasında çalışanların etüt ve iş tarzı üzerinde etkiler bırakmaktadır. Bu sebepten dolayı uzmanlar, iş ahlakının üzerinde ulusal kültürün etkisini belirlemek üzere çalışmalar yapmaktadırlar.
Bu araştırmanın amacı da, Irak Kürdistan Bölgesindeki ulusal kültürün özel sektörde çalışanların iş ahlakı üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır. Araştırmamızda vaka analizi olarak ana ofisi Erbil şehrinde olup Irak‟ta ekonomik ve sosyal açıdan oldukça aktif olan Cihan Grup‟ta çalışan müdürlerin görüşleri alınmak üzere Cihan Grup tez konusu olarak seçilmiştir.
Tezimizde bilgi ve detaylar; kitap, bilimsel araştırmalar, makaleler ve internet kaynaklarından elde edilmiş ve betimsel analitik yöntem uygulanmıştır. Tezimiz Cihan Grup‟ta görevi olan 121 müdürü kapsamış ve her bir müdüre birer anket dağıtılmıştır. 121 anketin 112‟si geri dönmüş ve bunlardan 109‟u başarılı bir şekilde doldurulmuşken, 3‟ü hatalı yanıtlanmıştır. Böylece tezde 3 araştırma hipotezini test etmek üzere muteber 109 doldurulmuş anket yer almış ve 23 versiyonlu Sosyal Bilimciler için istatistiksel paket (SPSS) programı kullanılmıştır.
Çalışmamızda şu sonuca varılmıştır ki; Cihan Grup çalışanlar açısından ulusal kültür ve iş ahlakı arasında yakın bir ilişki vardır. Dolayısıyla ulusal kültürün iş ahlakını oldukça etkilediği görülmektedir.
Sonuç olarak tezden elde edilen tavsiyelere göre; şirketler için çok önemli olan bu konuda başka anketlerin de yapılması gerekmektedir. Yine tavsiye ediliyor ki ulusal kültüre dayalı iş ahlakı; şirketin itibarını ve büyümesini artırmak için iş yerindeki yönetimsel verimi ve ahlaki davranışı destekleyen teşvik edici pozitif değerleri etkiler.
Koleksiyonlar
- İşletme [95]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..