The role of international marketing dimensions in enhancing customer loyalty
Abstract
The dissertation aims to examine the role of internal marketing and its dimension of "cultural of organization, Training and development, internal communication, reward and motivations" on customer loyalty relating to A sample of the most important Marketing centers for the city of Duhok (Family mall, Duhok mall, Maxi mall) the questionnaires was distributed randomly on the workers, head of departments, and head of administrative units,...etc. After explanation the theoretical field of the study relating of dimensions internal marketing, and customer loyalty, the study aims to prove the role of internal marketing by its dimensions on customer loyalty during the job performance of workers, and determine the measure of its relation using person correlation and also the impact of internal marketing on customer loyalty. A survey questionnaire has been designed to collect primary data, and 200 questionnaires have been distributed among the study sample, however, 153questionnaires returned and suitable for the purpose of statistically analyzing. The questionnaire consists of three sections. First section contains general information related to some respondents' demographic data, which are gender, age, levels of education, and workers experience. The second section included a set of 23 questions aims to role of internal marketing and dimensions. The third section included 10 questions related of customer loyalty. The result of this dissertation proved that there is a positive correlation between internal marketing with motivation more than other variable and there is a positive correlation between internal marketing with customer loyalty. Bu tez, iç pazarın rolünü ve Duhok şehri için en önemli Pazarlama merkezleri olan A örneğine (Aile alışveriş merkezi, Duhok alışveriş merkezi, Maxi alışveriş merkezi) ilişkin olarak müşteri sadakatinde "kültürel organizasyon, eğitim ve gelişim, iç haberleşme, ödül ve motivasyon" boyutlarını incelemeyi amaçlıyor. Anketler rastlantısal olarak işçilere, daire başkanlarına ve idari birimlerin başkanlarına vb dağıtılmıştır. Bu çalışma, çalışma alanının iç pazarlama ve müşteri sadakati yönüne ilişkin teorik açıklaması yapıldıktan sonra, işçilerin iş performansları sırasında müşteri sadakatinde iç pazarlamanın rolünü boyutlarıyla birlikte kanıtlamayı ve kişi korelasyonunu kullanarak ilişkinin ölçüsünü ve iç pazarlamanın müşteri sadakati üzerindeki etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma anketi birincil veri elde etmek için tasarlanmıştır ve 200 anket çalışma örnekleri arasında dağıtılmıştır, ancak bunlardan 153 anket geri dönmüştür ve bunlar istatistiki analiz için uygundur. Anket üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi ve çalışma deneyimi gibi ankete katılanlara ilişkin bazı demografik bilgiler içermektedir. İkinci bölüm iç pazarlamanın rolünü ve boyutlarını hedefleyen 23 soru içermektedir. Üçüncü bölüm müşteri sadakatine ilişkin 10 soru içermektedir. Bu tezin sonucu, iç pazarlama ile motivasyon arasında diğer değişkenlerden daha fazla ilişki olduğunu ve iç pazarlama ile müşteri sadakati arasında pozitif bir ilişki olduğunu göstermektedir.
Collections
- İşletme [96]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..