The impact of marketing deception in building a mental image of the consumer in the services market
Abstract
Our aim in this study is to shed light to the marketing deception by introducing the deception through the subjects related to the services product such a physical environment, distribution, promotional information and prices in the service sector. We highlight the effective role that consumer protection organizations can implement in order to protect the impact of the marketing deception forms and marketing deception on every kind of creation that constitutes the mental image of the client, as well as to protect against counterfeiting and deception. This subject of the study is the spread of counterfeiting and marketing deception in general trade issues. In addition, a strong marketing deception culture has become widespread in the service sector and this is a growing phenomenon in the service sector. Most believe that success depends on these fraudulent practices. We designed a survey to measure the variables of the study. Preliminary data were collected through a questionnaire distributed to the working community of the customers of the private sector companies in Duhok. Private sector companies in the study consist of university education, internet, commitment, hospitals, hotels and banking sector. The sample of the study consisted of (150) questionnaires distributed to the study community, of which (110) were analyzed. We used statistical analysis methods to calculate arithmetic averages, standard deviations, regression coefficients, repeats and percentage ratios of data. In this study, it was determined that there were marketing deceptions in different sizes and negative effects on the customers in Duhok province. These deception have a negative impact on the mental image of customers. In the same way, companies are also among the determinants of marketing deception at high levels and in different sizes. The reason for the widespread use of marketing deception is the fact that the legistative organs are insufficient in this regard and the legal procedures in this field are gradually carried out by the working organizations. In order the provide consumers with effective protection against deception and misinformation, a series of recommendations were presented, most notably the need to enable cooperation between interested parties and consumer protection organizations and consumers. Finally, this study suggests that is necessary to apply to Islamic law. Because of the prohibited sales transactions, the Islamic law has made extensive statements. In this study, it is stated that banned sales operations are among the applications that companies are currently conducting and then people should be warned about such sales that are prohibited by Islam. Bu çalışmadaki amacımız, hizmet sektöründe uygulamalar, prosedürler, fiziki çevre, dağıtım, tanıtım bilgileri ve fiyatlar üzerinden hileyi tanıtarak pazarlama hilesine ışık tutmaktır. Hizmet organizasyonlarında pazarlama hilesi biçimlerinin ve pazarlama hilesinin müşterilerin zihinsel imajını oluşturan her türlü yaratım üzerindeki etkisini tespit etmenin yanı sıra sahteciliğe ve aldatmaya karşı korunmak için tüketici koruma kuruluşlarının oynayabileceği etkin rolü vurguladık. Çalışmanın konusu, genel ticaret konularında sahteciliğin ve pazarlama hilesinin yaygınlaşmasıdır. Yine bunun yanında hizmet sektöründe güçlü bir pazarlama hilesi kültürünün yaygınlığı ve bunun hizmet sektöründe büyüyen bir olgu olmasıdır. Nitekim çoğu kimse, başarının bu hileli uygulamalara bağlı olduğuna inanmaktadır. Çalışmanın değişkenlerini ölçmek için bir anket tasarladık. Ön veriler, Duhok ilinde özel sektörde faaliyet gösteren şirketlerin müşterilerinin oluşturduğu çalışma topluluğuna dağıtılan bir anketle toplanmıştır. Özel sektör şirketleri üniversite eğitimi, internet, taahhüt, hastaneler, oteller ve bankalar gibi sektörlerden oluşmaktadır. (150) adetten oluşan ve çalışma topluluğuna dağıtılan anket çalışma örnekleminin (110) adedinden geri dönüş sağlanmıştır. Verilerdeki aritmetik ortalamalar, standart sapmalar, regresyon katsayıları tekrarlar ve yüzdelik oranların hesaplanmasında uygun olan istatistiksel analiz yöntemlerini kullandık. Çalışmada, özel hizmet sektöründe farklı boyutlarda pazarlama hilelerinin varlığı ve Duhok ilindeki müşterilere olumsuz etkilerinin olduğu tespiti yapılmıştır. Bu hileler, müşterilerin zihinsel imajında olumsuz yansımalar yapmaktadır. Aynı şekilde hizmet şirketlerinin yüksek düzeyde ve farklı boyutlarda hile yaptıkları da tespitler arasında yer almaktadır. Pazarlama hilesinin yaygınlaşmasının nedeni ise yasama organlarının bu hususta yetersiz kalmaları ve bu alandaki yasal prosedürlerin yavaş yavaş çalışma örgütleri tarafından yerine getirilmesidir. Çalışmada, tüketicilere hile ve yanlış bilgilendirme noktasında etkili bir koruma sağlamak amacıyla, ilgili taraflar ile tüketici koruma kuruluşları ve tüketiciler arasındaki işbirliğini etkinleştirme ihtiyacının en önemlileri olan bir dizi öneri sunuldu. Son olarak bu çalışma, İslam hukukuna başvurmanın gerekli olduğu önerisini yapmaktadır. Çünkü yasaklı satış işlemleriyle ilgili olarak İslam hukukunda geniş açıklamalar yapılmıştır. Çalışmada, yasaklı olan bu satış işlemlerinin şu anda şirketlerin yaptığı uygulamalar arasında yer aldığı ve daha sonra da İslam'ın da yasakladığı bu türden satışlarla ilgili olarak insanların uyarılması gerektiği belirtilmiştir.
Collections
- İşletme [96]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..