Mahmûd Sâmî el-Barûdî'nin şiirlerinde ağıt-edebi alan araştırması
Abstract
In this work, the poems written by the Egyptian poet Mahmud Sâmi al-Bârûdî in the form of elegy (dirge) were handled with an analytical approach in terms of art and rhetoric in order to understand the literary dimensions. Its importance is due to the fact that it handles the elegy that touches emotions, as well as the elegy of al-Bharudi's poetry, which few researchers have worked on. Because, in poetry, it is a rare art, like elegy, and it is very rare for those who take part in the modern Arabic period. The study has developed in the form of preface, introduction, two parts and conclusion parts. In the foreword, it is emphasized that the art of elegy is processed in the poems of a person like el-Bârûdî, as well as the difficulties encountered in the working process and the method followed in the study. In the first subheading of the introduction, the historical process of the miter phenomenon and some examples of the couplets spoken in this subject were discussed. In the second sub-section, information was given about the life and emergence of the poet Mahmud Sāmi al-Bārūdī. The first episode was assigned to the elegy types in the poem of Mahmud Sāmi al-Bārūdī.. Thus, the section is divided into two subheadings, the first to family and relatives, and the second elegies to the close friends of the poet. The second part consists of an investigation of the artistic dimension of the elegies of Mahmud Sāmi al-Bārūdī. This section is divided into two subheadings. In the first sub-title, there are literary concepts such as external music dimension of poetry, meter, verse type, rhyme, first and last couplets of poetry and in the second sub-section art of repetition in poetry, pun, commencement of the end, divination. Besides these literary concepts it includes a short introduction explaining the rhetoric value of these concepts in poetry and prose. In the conclusion section, the findings obtained from the research are transferred. Bu çalışmada Mısır'lı şair Mahmud Sâmî el-Bârûdî'nin mersiye (ağıt) tarzında yazdığı şiirler, edebî boyutlarının anlaşılması amacıyla sanat ve belâgat açısından analitik bir yaklaşımla ele alınmıştır. Konunun önemi, duygulara dokunan mersiyeyi ele almasının yanı sıra çok az araştırmacının üzerinde çalıştığı el-Bârûdî'nin şiirlerindeki mersiyeyi ele almasından kaynaklanmaktadır. Zira şiirde mersiye gibi köklü bir sanatı, hele de modern dönem Arap şiirlerinde ele alanlar çok nadirdir. Çalışma; önsöz, giriş, iki bölüm ve sonuç kısımları şeklinde gelişmiştir. Önsözde mersiye sanatının özelliklede el-Bârûdî gibi bir şahsiyetin şiirlerinde işlenmesinin öneminin yanı sıra çalışma sürecinde karşılaşılan zorluklar ve çalışmada takip edilen yöntem ele alınmıştır. Giriş kısmının birinci alt başlığında mersiye olgusunun tarihsel süreci ve bu konuda söylenmiş beyitlerden bazı örnekler üzerinde konuşulmuştur. İkinci alt başlıkta ise şair Mahmud Sâmî el-Bârûdî'ninhayatı ve ortaya çıkışı hakkında bilgi verilmiştir. Birinci bölüm, Mahmud Sâmî el-Bârûdî'nin şiirindeki mersiye çeşitlerine tahsis edilmiştir. Böylece söz konusu bölüm, birincisi aile ve akrabaya ikincisi ise şairin yakın dostlarına olan mersiyeler olmak üzere iki alt başlığa ayrılmıştır. İkinci bölüm Mahmud Sâmî el-Bârûdî'nin mersiyelerinin sanatsal boyutunun araştırılmasından oluşmaktadır. Bu bölüm de iki alt başlığa ayrılmıştır. Birinci alt başlıkta şirin dış musiki boyutu, ölçü, nazım türü, uyak, şiirin ilk ve son beyitleri, ikinci alt başlıkta ise şiirde tekrar sanatları, cinas, sonun başa alınması, taksim gibi edebi kavramların yanı sıra bu kavramların şiir ve nesirdeki belâgat değerini açıklayan kısa bir girişi kapsamaktadır. Sonuç kısmında ise araştırma neticesinde elde edilen bulgular aktarılmıştır.
Collections
- Temel İslam Bilimleri [154]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..