İslam Hukuku ile Medeni Hukuk ışığında kanuni ve dini nikahın ikilemi sorunu
Abstract
İslâm hukukuna göre nikâh birbirleriyle evlenmelerinde herhangi bir mâni bulunmayan bir erkek ile bir kadının kendi iradeleriyle ortak bir hayat kurmak üzere yaptıkları akittir. Nikâh akdinin unsurları, evlenme isteğinde bulunan kadın ve erkeğin hazır bulunması ve irade beyanında bulunmalarıdır. Nikâh akdini oluşturan eda ehliyeti, meclis birliği, sürekli ve geçici evlenme engellerinin bulunmaması türünden şartların mevcut olması gerekir. Kuruluş aşaması gerçekleşen bir nikâh akdinin geçerli olması için bu akdin şahitlerin huzurunda ve tarafların irade hürriyetleriyle kurulması gerekir. Aksi takdirde yapılan nikâh akdi fâsid olur. Medeni hukuka göre evlenme bir medeni hukuk sözleşmesidir. Evlenme ehliyeti taşıyan kadın ile erkek hür iradeleriyle ve yetkili kılınmış memur önünde evlenme beyanında bulunurlar. Nikâh akdinin tarihsel süreç içerisindeki uygulamaları incelendiğinde, Türkiye'de Cumhuriyet'in kuruluşuyla beraber Batı'dan bir takım kanunların ihdas edilmeye başlanması bir dönüm noktası olmuştur. Bunlardan biri de Medeni Kanun'dur. Yürürlüğe giren bu kanundaki aile hayatı ile ilgili bazı uygulamaların toplumun dini hassasiyetleriyle örtüşmemesi halkı imam nikâhı uygulamasına zorlamıştır. Ayrıca cari hukukta kanuni nikâhın hükmü geçerli olduğundan sadece imam nikâhı ile yapılan akitlerde hukuk kurallarının işlemediği ve bu durumdan da en çok çocuk ve kadınların mağdur olduğu bilinen bir gerçektir. Dolayısıyla hem halkın dini hassasiyetlerinin dikkate alındığı hem de hukuki karşılığının olduğu bir çözüm yolu bulunarak aile hayatını olumsuz etkileyen resmi nikâh-dini nikâh ikileminin yol açtığı sorunlar ortadan kaldırılabilir. According to Islamic law, marriage was made with a man in marriage to one person and to establish a common life with one's own will. An important feature in the marriage contract is that the women and men who are in demand of marriage are ready and will declarations of will. There must be conditions in the form of the ability to uncover the marriage, the parliamentary union, the source of permanent and temporary marriage hindrances. In order for the action of one party to be valid, it must be in the presence of these contractual witnesses and with the liberty of the parties' will. Otherwise, the marriage made together becomes a futile flow. Marriage, like civil law, is a civil law contract. Freelancers of women and men who are able to marry and officers who are authorized to make a declaration of marriage. Marriage remains by examining the history of the contract, Turkey began to be established in the Republic of law on the one hand a turning point has occurred. One of them is the Civil Code. The incompatibility of the societies experiencing the problem of going into jurisdiction and the practices related to the religion and politics of the society forced the people to practice marriage religious commissary. In addition, they are a lot of things and want to have a child. Therefore, the problems caused by the formal marriage-marriage religious commissary instability which affects the family life negatively by producing a solution that both the religious sensitivities of the people are taken into consideration and the legal countermeasures are created, can be removed.
Collections
- Temel İslam Bilimleri [154]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..