Show simple item record

dc.contributor.advisorBaydaş, Abdulvahapen_US
dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorUslu, Ahmet
dc.date.accessioned2021-07-28T12:21:13Z
dc.date.available2021-07-28T12:21:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://acikerisim.bingol.edu.tr/handle/20.500.12898/5143
dc.description.abstractAraştırmada zincir market çalışanlarının örgütsel adalet algılarının, örgütsel bağlılık, örgütsel sinizm ve iş tatmin düzeyleri üzerinde herhangi bir etkiye sahip olup olmadığı ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket tekniği kullanılmıştır. Anket formu dört farklı ölçek (örgütsel adalet algısı, örgütsel bağlılık, örgütsel sinizm ve iş tatmin düzeyi ölçekleri) ve demografik sorulardan oluşmaktadır. Araştırmanın verileri TRB1 bölgesinde (Bingöl, Elazığ, Malatya ve Tunceli) faaliyette bulunan ulusal zincir marketlerde çalışan 502 kişiden kolayda örneklem yöntemi ile elde edilmiştir. Anket formu aracılığıyla elde edilen veriler SPSS Paket Programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada örgütsel adalet algısı, "dağıtımsal, işlemsel ve etkileşimsel" boyutlarında, örgütsel bağlılık düzeyi, "duygusal, devam ve normatif" boyutlarında, örgütsel sinizm düzeyi, "bilişsel, duyuşsal ve davranışsal" boyutlarında ve iş tatmin düzeyi ise " içsel ve dışsal" boyutlarında incelenmiştir. Yapılan analizler neticesinde dağıtımsal adalet boyutunun, duygusal bağlılık, devam bağlılığı, normatif bağlılık, içsel tatmin ve dışsal tatmin boyutlarını pozitif yönlü anlamlı olarak etkilediği, bilişsel sinizm, duyuşsal sinizm ve davranışsal sinizm boyutlarını ise negatif yönlü anlamlı olarak etkilediği tespit edilmiştir. İşlemsel adalet boyutunun, duygusal bağlılık, normatif bağlılık, içsel tatmin ve dışsal tatmin boyutlarını pozitif yönlü anlamlı olarak etkilediği, bilişsel sinizm, duyuşsal sinizm ve davranışsal sinizm boyutlarını ise negatif yönlü anlamlı olarak etkilediği tespit edilmiştir. Etkileşimsel adalet boyutunun, duygusal bağlılık, devam bağlılığı, normatif bağlılık, içsel tatmin ve dışsal tatmin boyutlarını pozitif yönlü anlamlı olarak etkilediği, duyuşsal sinizm boyutunu ise negatif yönlü anlamlı olarak etkilediği tespit edilmiştir.en_US
dc.description.abstractThis study aims to reveal whether the organizational justice perceptions of chain store workers affect organizational commitment, organizational cynicism and job satisfaction levels. Questionnaire technique was employed as a data collection method in the research. The questionnaire form involves four distinct scales: organizational justice perception, organizational commitment, organizational cynicism and job satisfaction scales, and demographic questions. The study data were gathered through 502 people working in national chain markets operating in the TRB1 region (Bingöl, Elazığ, Malatya and Tunceli) using a convenience sampling method. The data obtained through the questionnaire form was analysed using the SPSS Package Program. In this study, the perception of organizational justice was examined in "distributive, operational and interactional" dimensions, as well as, the organizational commitment level in "emotional, continuation and normative" dimensions, organizational cynicism level in "cognitive, effective, behavioural" dimensions, and job satisfaction level in "internal and external" dimensions. As a result of the analysis, it was discovered that the distributional justice dimension positively influenced the dimensions of emotional commitment, continuance commitment, normative commitment, internal satisfaction and external satisfaction, and negatively influenced the dimensions of cognitive cynicism, effective cynicism and behavioural cynicism. It was also concluded that the procedural justice dimension positively affected the dimensions of emotional commitment, normative commitment, internal satisfaction and external satisfaction, and negatively affected the dimensions of cognitive cynicism, effective and behavioural cynicism. Moreover, it was determined that the interactional justice dimension positively affected the dimensions of emotional commitment, continuance commitment, normative commitment, internal satisfaction and external satisfaction, and negatively affected the dimension of effective cynicism.en_US
dc.language.isoTurkishen_US
dc.publisherBingol University, Institute of Social Sciences
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÖrgütsel adaleten_US
dc.subjectörgütsel bağlılıken_US
dc.subjectörgütsel sinizmen_US
dc.subjectiş tatminien_US
dc.subjectOrganizational justiceen_US
dc.subjectorganizational commitmenten_US
dc.subjectorganizational cynicismen_US
dc.subjectjob satisfactionen_US
dc.titleAlgılanan örgütsel adaletin örgütsel bağlılık örgütsel sinizm ve iş tatmini üzerine etkisi: TRB1 bölgesi örneğien_US
dc.title.alternativeThe effect of perceived organisational justice on organizational commitment organisational cynicism and job satisfaction: TRB1 region sampleen_US
dc.typePhD Dissertationsen_US
dc.contributor.departmentBusinessen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record