Başlık için Temel İslam Bilimleri Bölümü listeleme
Toplam kayıt 52, listelenen: 12-31
-
el-Câhız ve Kitâbu’l-Buhalâ’dan Bir Bölüm Üzerine Mülahazalar
(Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015)Hicri II. asrın sonu ve III. asrın ortalarında yaşamış, büyük bir Arap dili âlimi olmasının yanı sıraeserlerinde, yaşadığı toplumun hemen hemen her sorununu ele almaya çalışan ve edebiyatını halka faydalı olmak amacıyla ... -
EL-EZHER ÖZELİNDE KLASİK ve MODERN EĞİTİM
(DİNBİLİMLERİ AKADEMİK ARAŞTIRMA DERGİSİ, 2014)Emevî ve Abbâsî'lerden sonra h.358 yılında Mısır'a hâkim olan Fatımiler 259- 362 yılları arasında el-Ezher camisini inşa etmiştir. Kısa bir müddet sonra burası halkı Şialaştırmak için ders halkaları merkezi haline ... -
Elmalılı Tefsirinde Tasavvuf
(Rağbet Yayınları,, 2015)Tasavvuf ilmi, Kur’ân-ı Kerimin insanlar için öngördüğü manevi hayat şekli ile Peygamber efendimizin yaşam biçimine dayanan, dolayısıyla temellerini Kur’ân ve sünnet üzerine bina eden şer’i bir ilim olarak kabul edilir. ... -
Eş’arîler’de Kelâmî Ta’lîl
(2014)Kelamî ta’lîl varlığa ilişen ilahî fiilleri gaye bakımından konu edinmektedir. Kelamcılar ilahî fiillerin birtakım anlam ve değerleri ihtiva ettiği konusunda ittifak halindedir. Konuya dair yapılan tartışmalar ise bu ... -
Eş’arîler’de Kelâmî Ta’lîl
(Beyan Yayınları, 2015)Uluslararası İmam Eş‘arî ve Eş‘arîlik Sempozyumu Bildirileri Siirt Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi (21-23 Eylül 2014) Editörler Prof. Dr. Cemalettin ERDEMCİ - Yrd. Doç. Dr. Fadıl AYĞAN 1. Cilt -
FELAK ve NAS SURELERĐ BAĞLAMINDA SĐHĐR MEFHÛMU
(Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi www.esosder.org Electronic Journal of Social Science, 2015)İnsanların sihirle olan ilişkisi binlerce yıl öncesine dayanmaktadır. Kur’ân-ı Kerim’in de açıkladığı gibi; Babil ve Mısır coğrafyalarında sihir olarak gerçekleştirilen bazı faaliyetler bunun misallerini teşkil etmektedirler. ... -
Fıkhın Beşerîliği Meselesi ya da İctihadî Hükümlerin Dinî Değeri
(2014)Fıkıh ilk dönemlerde tüm dinî hükümlerin bilgisi anlamında kullanılmaktaydı. Disiplinlerin birbirinden ayrışmasıyla birlikte anlam daralmasına uğrayan bu kavram, içtihadî-amelî hükümlere indirgenmiştir. Son dönemlerde ... -
GAZZÂLÎ VE İSMÂİLİYYE
(e-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 2016-04)Şia’nın en önemli kolu sayılan İsmâiliyye, on iki asır boyunca azınlık bir mezhep olarak varlığını sürdürmüştür. Bu mezhep müntesipleri, özellikle Abbasî halifeleri ve Selçuklu sultanlarının eziyetlerine eziyetlerine ... -
HAKiKAT VE MECAZ BAGLAMINDA KUR'AN'DA "ENGELLiLiK" iFADE EDEN SÖZCÜKLERiN LiNGUiSTiK ANALiZi
(FIRAT ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 2007)Kur'an indiği dönemin kültürel ve edebi yapısını da gözeterek ifade tarzında kelimelerin hakiki ve mecaz! anlamlarına başvurmuştur. Bu bağlamda engellilik ifade eden summ!sağır, bukm/dilsiz, umylkör kelimelerini çoğunlukla ... -
İlk İmami Şiilerde Antropomorfik Düşünce
(2023)ÖZET: Bu çalışma, “İlk İmami Şiîlerde Antropomorfik Düşünce” başlığı altında Tanrı tasavvuru dâhil birçok teolojik konuyu dinler ve mezhepler bağlamında ele almayı hedeflemiştir. Çalışma bir giriş ve üç bölümden oluşmaktadır. ... -
İLK İNEN SÛRELERİN NÜZÛL SEBEPLERİ BAĞLAMINDA GİZLİ TEBLÎĞ
(İlahiyât, 2015-04) -
İR'ABÜL-KUR'ÂN'IN TEFSİRDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
(Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013-01)Kur’ân merkezli anlama ve yorumlama gayretleri, onun nüzûlünden kısa bir süre sonra ğarîbü’l-Kur’ân, me’âni’l-Kur’ân, mecâzü’l-Kur’ân gibi filolojik nitelikli Kur’ân ilimlerinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Ayetlerdeki ... -
Kadı Abdulcebbar ve Alvin Plantinga'nın Kötülük Yaklasımlarına Dair Bazı Mülahazalar
(Tarih Okulu Dergisi, 9(25), 45-78.,, 2016-03)Evrende var olan kötülüğün, iyilik ve adalet sahibi bir varlıkla bağdaştırmak düşünce tarihinde büyük bir sorun olmuştur. Mu’tezile’nin son dönem temsilcilerinden olan Kadı Abdulcebbar, ilahi fiillerin hakikatte kötü ... -
“KAVVÂMÛN” İFADESİ ÇERÇEVESİNDE KOCANIN KARISINI TE’DÎBİ
(EKEV AKADEMİ DERGİSİ Yıl: 18 Sayı: 59 (Bahar 2014), 2014)Ailede eşler arasındaki münasebeti düzenleyen dinî, ahlâkî örfî ve hukukî kurallar vardır. Kur’ân-ı Kerim bu kuralları açıklamış ve geçimsizliğe sebep olanlara karşı çeşitli tedbirler ve müeyyideler ortaya koymuştur. Bu ... -
KUR'ÂN-I KERİM'E GÖRE RÛHÎ HASTALIKLA
(2016-06)Đnsan ne bilgisayar gibi bir makine ne de, yeme içme, cinsellik ve korunma dürtüleri ile hayatını devam ettiren bir varlıktır. O ruh, nefis, akıl, kalb ve vicdan sahibi olarak insandır. Amacımız, insanın manevî yönünü ... -
KUR'ÂN-I KERĐM'E GÖRE RÛHÎ HASTALIKLAR
(2010)Đnsan ne bilgisayar gibi bir makine ne de, yeme içme, cinsellik ve korunma dürtüleri ile hayatını devam ettiren bir varlıktır. O ruh, nefis, akıl, kalb ve vicdan sahibi olarak insandır. Amacımız, insanın manevî yönünü ... -
KUR’AN TEFSİRİNDE MU’TEZİLE RASYONALİZMİ
(Kelam Araştırmaları Dergisi, 2015) -
KUR’ÂN DİLİ ARAPÇA’NIN YAPISI VE BAZI ÖZELLİKLERİ
(Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish, 2014)Arapça Kur’ân’ın dilidir. Bu sebeple ilgilenilmeye ve özellikleri araştırılmaya değer bir dildir. Zira sarf ve nahvin yapıları, kelimelerindeki çok anlamlılık, sahip olduğu geniş müfredatı ve Arap kabilelerinin farklı ... -
Kur’ân’da İ‘râb Farklılıklarını Ortaya Çıkaran Faktörler ve Bunların Anlam Üzerindeki Etkileri
(Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2015)Ayetlerin i‘râb analizlerine ilişkin yazılmış eserler incelendiğinde aynı lafız ya da terkiple ilgili birden fazla i‘râb vechinin belirlendiği görülecektir. Ancak bu eserlerde i‘râb vecihlerinin sebeplerinin neler olduğuyla ... -
KUR’ÂN’DA “VESVESE” KAVRAMININ SEMANTİK ANALİZİ
(EKEV AKADEMİ DERGİSİ Yıl: 18 Sayı: 60 (Yaz 2014), 2014)Kur’ân-ı Kerim; insanların maddî yönlerinin yanında manevî yönleriyle de ilgilenmiş ve her alanda karşılaşılan problemlerin çözümünde doğru olanı ortaya koymuştur. Her insanın muhatap olduğu ve birçoğunun da karşısında ...