TECRÜBETU᾽L-HUBBİ᾽L-MÜTEFERRİDE ‘İNDE ‘URVE B. HİZÂM VE ‘UMER B. EBÎ REBΑA “DİRASE MUVÂZENE”
Abstract
Daha geniş bir alan araştırması elde etme ve sorumluluk altına girme bilinciyle yükseklisan çalışmamıza konu olarak Amr b. Ebî Rebîa ve Urve b. Hizâm᾽ın şiirlerinde eşsiz sevgi temasının karşılaştırılmasını tercih ettik. Birçok şairler arasından söz konusu iki şairin seçilmesindeki birinci neden; şiir alanında sahip oldukları mümtaz konum, ikinci neden ise şiirlerinin sahip olduğu özgünlüktür. Zira Amr b. Ebî Rabia cinsel aşkın temsilciliğini yaparken Urve b. Hizâm iffetli aşkın öncüsü olmuştur. Karşılaştırma metodunun seçimindeki etken ise edebi eleştirinin, barındırdığı farklı sanatlar nedeniyle Arap dünyasında sahip olduğu önemdir.
Söz konusu nedenlerden dolayı klasik Arap edebiyatının zirve isimleri olan bu simaları tanımada büyük bir gayret sarf ettim. Öncelikle her iki edebiyatçıyı ele alan araştırmacıların konu hakkındaki çalışmalarını inceledim. Araştırmada söz konusu şairlerin ilmî neşri yapılmış divanlarının yanı sıra naşirlerin her iki şair ve klasik Arap şiiri hakkındaki görüşlerinden yararlandım. Üç bölüme ayırdığım çalışmanın planı, aşağıda gösterildiği gibidir.
Birinci bölümde, her iki şairin hayatı, ilmi kişilikleri ve yaşadıkları dönemindeki ilmi hareketlilik ele alınmıştır. Kendi içerisinde tali başlıklara ayrılan ikinci bölümde iffetli şiirin doğuşu, özellikleri ve Urve b. Hizâm᾽ın şiirlerinde muhteva çeşitleri işlendiği gibi cinsel içerikli şiirlerin doğuşu, özellikleri ve Amr b. Ebî Rebîa᾽nın şiirlerinde muhteva çeşitleri de işlenmiştir.
Kendi içerisinde üç başlığa ayrılan üçüncü bölümde ise her iki şairin divanında üslup açısından karşılaştırma yapılmış ve klasik şiir mirası, İslam’ın ve çevrenin söz konusu şairlerin şiirine etkisi ele alınmıştır. Üslup başlığı altında her iki şairin şiirinde kelime ve konu seçimi, duygu ifadesi ve betimleme yetileri incelenmiştir. Ayrıca özlem, ayrılık acısı, sevgilinin ve doğanın şeklini ifade kabiliyetleri de karşılaştırılmıştır. Son olarak yerel ve yabancı müzik, uyak, kafiye, tekrar, cinas ve tibak gibi sanatlar ele alınmıştır.
Sonuç kısmında ise araştırma neticesinde elde edilen bulgulara yer verilmiştir I have chosen my research to be a comparison between poems of two posts, in order to be in a great responsibility, love experiences were discrete in these posts style, this why I chose Omer bn Rabia and Arwa bn Huzam among others . first they have special poetic, which made a world every one wishes to get in, and tries to find out what is in there. Second each one of those specialized in a kind of flirtation. For example Omer bn Rabia took out spoken flirtation as style to his poems, while Arwa bn Huzam took (authri flirtation) and why all these comparison? Because comparison an important in critical case in Arabs culture, it's artists orientation
And this made me to work hard and trying to progress two top poets in old literature, and get involved among the books which were written by an old researchers. I be helped in my research with volumes of two posts with different sources. I generally advised by authors in old literature
My research divided into three chapters let like following. Chapter one: poets' autobiographies I specified for each one of them his own part. And their autobiographies are including some aspects ,autobiography ,poet period and their scientific life.
Whether the second chapter: I made it the last chapter for each one of them. The chapter contains some aspects, In the first part of the chapter I talked about a rise of (authri flirtation) and characters of flirtation poetrys at Arwa bn Huzam, and the subjects which he had them in his poems. The second part of chapter two I talked about outspoken flirtation and characters of poems of Omer bn Rabia, the theme which he had them in his poems
Chapter three:some artists aspects about both poets I have had a comparison between two posts, and made it in three parts, the first part is in poetic language and includes where is the poetic language of flirtation descended from? And Islamic affects on both poets poems, and environmental affects on their poems. The second aspects titled with the name of style, how did both wrote in their own style (vocalizations, unique objectivity, passion, tale and story in their poems, foreignness) While the second part holds a title of poetic portrait, and includes several portraits (longing, separation, farewell, beloved portrait and nature) And the third part deals with music, includes exterior music which means rhyme and rhythm, and interior music means repeating, antithesis and alliteration
Collections
- Temel İslam Bilimleri [154]
DSpace@BİNGÖL by Bingöl University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..